Llibre Verd de la Comissió Europea

Fomentar un marc europeu per a la responsabilitat social de les empreses

Llibre verd UE RSE.PDF

“El Llibre Verd”. Fomentar un marc europeu per a la responsabilitat social de les empreses. Llibre Verd (2001).
Aquest Llibre Verd té per objecte iniciar un ampli debat sobre com podria fomentar la Unió Europea la responsabilitat social de les empreses en l’àmbit europeu i internacional, en particular sobre com aprofitar al màxim les experiències existents, fomentar el desenvolupament de pràctiques innovadores, augmentar la transparència i incrementar la fiabilitat de l’avaluació i la validació. Proposa un enfocament basat en associacions més profundes en les quals tots els agents exerceixin un paper actiu.

 

SÍNTESI
Context

La responsabilitat social de les empreses pot contribuir de forma positiva a l’objectiu estratègic definit pel Consell Europeu de Lisboa; a saber: «convertir-se en l’economia basada en el coneixement més competitiva i dinàmica del món». L’enfocament europeu de la responsabilitat social de les empreses s’integra en un marc més ampli, en el qual s’inscriuen diverses iniciatives dutes a terme per les organitzacions internacionals, com el «Pacte Mundial» de l’ONU (2000), la Declaració tripartida de l’Organització Internacional del Treball (OIT) de principis sobre les empreses multinacionals i la política social (1997-2000) o les Línies Directrius de l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE) per a Empreses Multinacionals (2000). Encara que aquestes iniciatives no siguin jurídicament vinculants, la Comissió Europea s’ha compromès a donar suport activament a les línies directrius de l’OCDE. El compliment de les normes fonamentals de la OIT (llibertat d’associació, abolició del treball forçós, lluita contra la discriminació i eradicació del treball infantil) és un component essencial de la responsabilitat social de les empreses.

Responsabilitat social de les empreses

Ser socialment responsable no solament significa complir plenament les obligacions jurídiques aplicables, sinó també anar més enllà i invertir «més» en capital humà, en l’entorn i en les relacions amb les parts interessades. L’experiència adquirida amb la inversió en tecnologies i pràctiques comercials respectuoses amb el medi ambient suggereix que anar més enllà del compliment de la legislació permetria augmentar la competitivitat de les empreses, a més de tenir un impacte directe en la productivitat.

No obstant això, la responsabilitat social de les empreses no hauria de considerar-se substitutiva de la reglamentació o de la legislació relativa als drets socials o a les normes mediambientals, així com tampoc de l’elaboració d’una nova legislació apropiada. Als països que manquen d’aquestes reglamentacions, els esforços haurien de centrar-se en l’establiment d’un marc legislatiu o reglamentari adequat, amb la finalitat de definir un entorn uniforme, a partir del com puguin desenvolupar-se pràctiques socialment responsables.

Encara que fins ara el foment de la responsabilitat social de les empreses s’hagi dut a terme per grans empreses i multinacionals, revesteix gran importància per a qualsevol tipus d’empresa i sector d’activitat, des de les petites i mitges empreses (PIME) fins a les multinacionals. Cal dir que determinades PIME assumeixen ja la seva responsabilitat social, principalment a través d’una participació a escala local. Les cooperatives de treballadors i els sistemes de participació, així com altres formes d’empreses, com les cooperatives, les mútues o les associacions, integren en la seva estructura els interessos d’altres parts interessades i assumeixen de forma espontània responsabilitats socials i civils.