La transparència també incumbeix als índexs ‘sostenibles’

Segons el document elaborat per Ross Kerber i Steve Orlofsky per a l’agència Reuters “Els Índexs de sostenibilitat manquen de transparència pròpia”

La transparència també incumbeix als índexs ‘sostenibles’

La transparència s’ha convertit, a més d’una necessitat, en una exigència cada vegada més peremptòria d’uns grups d’interès que ja no es conformen amb la informació esbiaixada i parcial de les companyies.

Els anomenats “jutges de la RSC”, els índexs borsaris sostenibles, també han sofert recentment la polèmica i la minva de la reputació derivades de suposades fallades en la seva gestió. Dintre dels “índexs responsables” més destacables, es pot citar FTSE4GOOD, que exclou les empreses que actuen en sectors “conflictius” i exigeix que les empreses aspirants comptin amb instruments formals de RSC en els àmbits social i mediambiental. No obstant això, una de les últimes actualitzacions trimestrals d’aquest índex- i del Dow Jones Sustainability Index- ha posat una vegada més en dubte la falta de transparència d’aquests barems del compliment responsable. El document “Els Índexs de Sostenibilitat manquen de transparència pròpia”, elaborat per Ross Kerber i Steve Orlofsky per a l’agència Reuters, ha donat lloc a un debat del qual s’han fet ressò diversos observadors de l’economia social.

L’informe no està mancat de bases fonamentades, ja que l’última actualització d’aquests índexs ha donat lloc a certes incongruències notables. Així, la multinacional AOL i la companyia asseguradora Chubb Corp van ser eliminats del Dow Jones Sustainability Index mentre que el FTSE4Good, al mateix temps, les incloïa en la seva llista de companyies sostenibles. No deixa de ser rellevant aquesta radical diferència entre dos índexs que, teòricament, apliquen criteris similars per definir els principis sostenibles, les bones pràctiques i les conductes socialment responsables. És llavors, de nou, el fenomen de l’obscurantisme el que està assolant als que teòricament s’erigeixen com a capdavanters de transparència i veracitat. El mateix mal endèmic que ha assolat durant anys les companyies, la mateixa xacra que es retreu a les empreses i que pretén evitar-lo en el nou escenari sostenible, sembla estar atacant amb força els índexs borsaris, buidant totalment de contingut el concepte de la comunicació fluïda amb els grups d’interès. I és que és un mal comú, tant del Dow Jones Sustainability Index com del FTSE4Good, l’absència de resposta i la negativa a oferir explicacions sobre les seves “entrades i sortides” és una constant.

Així les coses, STOXX Limited i Sustainalytics han anat un pas més enllà a través del llançament, la passada setmana, del STOXX Global ESG Leaders Index Family, una família d’índexs ASG (ambiental, social i bon govern) que, segons els seus autors, per primera vegada transparenta la seva metodologia i publica quins són els components i indicadors de sostenibilitat seleccionats que permetrà als inversors comprendre quins factors determinen la qualificació d’una empresa. Es tracta d’aquesta manera de pal·liar la suposada falta de transparència dels “jutges de la RSC” que  aplicaven en molts casos, a les companyies, uns barems que no utilitzaven per a si mateixos.

No és aquesta l’única novetat en l’escenari dels índexs sostenibles en els últims temps. També recentment un grup de marques tèxtils, organitzacions no governamentals, fabricadores i experts van engegar la Sustainable Apparel Coalition, una iniciativa que tractarà de reduir els impactes ambientals i socials de la indústria tèxtil i del calçat a través d’un únic índex de sostenibilitat que estarà a prova durant el 2011. Aquesta iniciativa explica ja amb precedents, com és el cas del Ressò Index, una eina informàtica que mesura l’impacte dels seus productes en l’ecologia i els drets humans. Algunes de les marques més conegudes que ja apliquen el Ressò Index són Levi Strauss, Adidas, Nike, Patagonia, Timberland i Columbia Sportswear. En aquest cas, Ressò Index va sorgir advocant per aportar informació al consumidor sobre el component “ressò” de les peces i calçat.

Beatriz Lorenzo *falaRSE.-