contrast

Benvinguda

Et donem la benvinguda al web de Responsabilitat Social

Secretaria d'Acció Sindical i Política Sectorial de CCOO de Catalunya

La Responsabilitat Social (RS) de les empreses no és un tema nou per al sindicalisme. El sindicalisme confederal, històricament, ha exigit sempre el reconeixement de la dimensió social de l’empresa, l’economia i el mercat, i que aquests alhora siguin objecte del govern democràtic de la societat, i en definitiva que l’economia estigui al servei de les persones i les necessitat socials.

La RS es configura com pràctica voluntària de les empreses de compromisos socials que van més enllà de les exigències legals o convencionals. La perspectiva sindical és la d’una RS contractual, negociada, participativa, transparent i auditada amb solvència i imparcialitat, mentre que per moltes empreses es tracta d’una mera operació de marketing corporatiu o maquillatge de les pràctiques empresarials que duen a terme, intentant reforçar el seu control del projecte empresarial i negant el paper central d’interlocució que correspon al sindicat.

En definitiva, la RS és un altre camp natural de l’acció sindical. La RS ha de ser considerada com un àmbit transversal i integral de l’acció sindical. Per CCOO de Catalunya la RS fa referència a la qualitat de les condicions de treball en totes les seves dimensions, la igualtat i la diversitat, els drets de les persones i els de participació sindical, l’impacte mediambiental i territorial de l’empresa, l’ètica empresarial i la transparència, les inversions socialment responsables, etc.

El concepte de RS ens remet als vincles que necessàriament han d’existir entre el projecte empresarial, la societat i les persones. Un vincle que s’ha d’entre en clau de responsabilitats i drets. I el sindicalisme és l’únic subjecte organitzat en l’empresa i al mateix temps en el conjunt de la societat, que pot fer front a aquest nou repte.

En resum, des de CCOO de Catalunya impulsem una visió de la RS:

- Contractual, producte de la negociació col·lectiva, independentment de la seva voluntarietat.

- Integral, incloent totes les dimensions de la RS, relacionades amb els àmbits laboral (participació i drets personals i col·lectius), de la sostenibilitat, de la salut, la transparència, els drets humans i convencions internacionals, etc, de manera que es formalitzi una exigència de responsabilitat social general i no parcial.

- Dinàmica, i sotmesa a control, amb instruments i procediments concrets d’intervenció i verificació social.

Global, que abasti tots els conjunts de processos de producció, també als proveïdors i subcontrates, en tot l’escenari mundial.

Els treballadors i treballadores no podem ni volem quedar-ne al marge

José Cachinero

José Cachinero Triviño