CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya plantegen que el president de la Generalitat exigeixi al cap de Govern andorrà el compliment dels drets socials, laborals i sindicals

CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya manifestem la nostra preocupació per la visita que el cap de Govern d’Andorra, Albert Pintat, ha fet avui al president de la Generalitat, i alhora manifestem el nostre rebuig al fet que governs que no representen un Estat de dret democràtic i social siguin rebuts com a tals, per tal de cooperar en diversos programes i projectes conjunts amb Catalunya.

CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya hem denunciat en moltes ocasions la vulneració per part del Govern andorrà de l’Acord Trilateral en matèria social, fins i tot amb casos d’incompliment de sentències per part del mateix Govern, que vulneren totes les normes internacionals en matèria de drets laborals, socials i humans, i que afecten persones de Catalunya que viuen i treballen a Andorra i que ens han demanat el nostre suport en sentir-se indefenses.

CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya, com a membres del Consell Sindical Interregional Pirimed, de la Confederació Europea de Sindicats, conjuntament amb el sindicat andorrà USDA, hem denunciat nombroses vegades el fet, anòmal en qualsevol país europeu i democràtic, que Andorra tingui pendent encara la promulgació de les lleis sindicals (des de 1993, any en què es va aprovar la Constitució andorrana). El Govern, que ha estat fortament criticat per aquesta situació insostenible i després de nombroses mobilitzacions del CSI Pirimed i de la Confederació Europea de Sindicats, ha adquirit un darrer compromís de presentar una llei de llibertat sindical el proper 1r de maig. I una vegada més, no està a l’alçada, ja que fins al moment cap reunió de negociació no ha estat fixada amb els sindicats andorrans per tal de trobar un consens.

CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya hem sostingut els sindicats andorrans en la seva lluita i exigència d’una llei de seguretat i higiene en el treball. I encara avui, horroritzats, hem conegut els detalls del darrer accident laboral mortal a Andorra: un treballador, sense carnet, conduint un camió a les 4.30 hores de la matinada, en les obres del túnel Dos Valires, ha mort en un hospital de Barcelona. Les obres del túnel, adjudicades a la UTE Trebisa – Obres Subterrànies – Dragados, seran investigades, segons paraules del Govern que Pintat presideix. Ell, però, ja ha afegit en les seves declaracions a la premsa que l’executiu no pot fer-hi res, malgrat que sigui una obra pública. I ha afegit, quan se li va recordar que a Andorra no existeix una llei de seguretat en el treball, que aquesta llei tindrà conseqüències sobre el cost de les empreses i implicarà perdre competitivitat. I aquest cap de Govern ha estat rebut pel president de la Generalitat.

CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya manifestem la nostra preocupació i denunciem que el respecte als drets humans, socials i sindicals haurien d’haver estat el primer punt en l’agenda de la reunió i una exigència irrenunciable per part de la Generalitat.