CCOO de Catalunya critica la proposta de Llibre Verd per a la modernització del Dret Laboral Europeu realitzada per la Comissió Europea

CCOO de Catalunya veu amb preocupació la proposta de Llibre Verd per a la modernització del Dret Laboral Europeu, realitzada per la Comissió Europea, que presideix Durao Barroso. En el diagnòstic que es realitza sobre els problemes de competitivitat de l’economia europea, s’apunten línies de solució contràries a l’estratègia de competitivitat de Lisboa, basada aquesta última en la qualitat de l’ocupació, el valor afegit de les produccions de béns i serveis, i les inversions en R+D+i.

La proposta de Llibre Verd comportaria, en la pràctica, el desmantellament parcial d’una de les columnes vertebrals de l’Estat social europeu, el dret laboral.

Sota una pretesa proposta de modernització de la legislació laboral europea, el Llibre Verd planteja el debilitament de les normatives laborals i noves fórmules de desprotecció per als treballadors.

La Comissió Europea estableix un concepte de ‘flexiguretat’, de flexibilitat de les condicions de treball, favorable a la gestió unilateral de l’empresari, contrari a les pràctiques, esteses i consolidades a Catalunya, de ‘flexibilitat negociada’, entre el sindicat i l’empresariat. El Llibre Verd obvia tota referència a la gestió sindical de la flexibilitat.

Al mateix temps, el Llibre Verd aposta per introduir facilitats en l’acomiadament i reduir les garanties indemnitzatòries. El Llibre Verd qüestiona, també, el valor de la contractació indefinida, amb la qual cosa fa una opció, absolutament passada, per les estratègies de competitivitat basades en la precarietat i la desregulació.

En relació al temps de treball, el Llibre Verd advoca per afeblir les regulacions sobre temps màxim de treball i la seva necessària ordenació.

Respecte de les noves realitats empresarials de les cadenes de subcontractació, el Llibre Verd opta per establir regles de responsabilitat subsidiària, quan solament la responsabilitat solidària, dels diferents subjectes empresarials de la cadena, permet garanties efectives enfront dels incompliments empresarials.

D’especial gravetat és la idea del Llibre Verd de reeditar la fracassada directiva Bolkestein, possibilitant situacions de dúmping social, en el territori de cada país membre, a través del desplaçament de treballadors amb pitjors legislacions socials, en els seus països d’origen.

L’únic element positiu, mancant majors concrecions, és el reconeixement dels treballadors autònoms dependents, els TRADE, i la necessitat que tinguin una regulació específica, que els garanteixi un quadre mínim de drets laborals.

CCOO de Catalunya ha fet arribar a la Comissió Europea, i al Sr. Paul Cullen, responsable de l’elaboració del Llibre Verd, la seva forta crítica als continguts actuals de la iniciativa.

Feu clic per veure les respostes de CCOO a les qüestions plantejades per la Comissió Europea en l’anomenat Llibre Verd per la modernització del dret del treball.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 16 de març de 2007