CCOO de Catalunya posa en valor la creació de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professional de Catalunya

Haurà de jugar un paper central en la qualitat de la Formació Professional i en la recuperació i reactivació de l’ocupació i del teixit productiu

Després de 2 anys i mig de negociació la recent aprovació dels Estatuts de l’Agència de Formació i Qualificació Professional de Catalunya suposa un avenç important en la integració dels dos subsistemes de formació, inicial i per l’ocupació, i dels serveis que els hi son inherents

L’aprovació dels Estatuts de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professional mitjançant el Decret 3/2021 del passat 2 de febrer, suposa un important pas endavant en la consolidació del Sistema de Formació i Qualificació Professional de Catalunya. Dos anys després de la constitució de la Comissió Rectora i fruit d’una intensa negociació, la creació de l’Agència permet avançar en la integració dels subsistemes de formació professional (inicial i per l’ocupació) i dels serveis que, com la informació, l’orientació o l’acreditació li son inherents. L’objectiu no pot ser un altre que el de superar el dèficit crònic en qualificació professional de la població, que comporta ocupació de baix valor afegit, i un teixit productiu poc robust i amb una alta exposició als cicles econòmics i garantir el dret a la formació al llarg de la vida.

Els Estatuts aprovats reforcen l’encaix entre el Sistema de Formació i Qualificació Professional i el Marc Català de Relacions Laborals, establint el seu vincle amb l’Acord Interprofessional de Catalunya, el que ha de facilitar i potenciar la formació en clau sectorial, vinculant-la a la negociació col·lectiva, com pot ser el cas de les condicions de l’alumnat en pràctiques a l’empresa. Tot i que l’Agència és per llei un organisme autònom, el decret aprovat garanteix que el seu criteri es enriqueixi amb el dels Departaments i Agents Socials en aspectes clau com la definició de les línies generals de planificació, desenvolupament i coordinació dels serveis bàsics i dels centres públics de FP, en l’elaboració del programa anual d’actuació, gestió i organització de l’Agència i del catàleg de serveis, o en la preparació de l’avantprojecte del seu pressupost. Això permet promoure un model de Formació i Qualificació Professional de caràcter públic, amb garanties de proximitat, vinculat a una inserció laboral de qualitat, que incorpori el criteri dels i de les seves professionals i que prioritzi la qualitat en qüestions de tanta rellevància com la Formació Professional Dual, el lideratge públic per part de l’Institut Obert de Catalunya de la formació no presencial, i del desplegament de la xarxa de Centres Integrats de FP.

Aquestes no son qüestions neutres en un moment com l’actual, en el que la societat catalana s’enfronta a un cúmul de reptes, començant per l’impacte asimètric de la crisi i el seu efecte sobre el món del treball i el sistema educatiu, però també la transició del model productiu per incrementar la productivitat i per a fer front als reptes del canvi climàtic i de la digitalització. Especialment preocupant és la situació de les persones joves, que han patit un increment de l’atur registrat del 43,2% en el cas de les persones joves de 16 a 24 anys, i del 40,5% en el de les de 25 a 29 anys. El col·lectiu de joves, amb una taxa d’emancipació residencial del 20% mostra a més una taxa d’Abandonament Escolar Prematur del 19% que en el grau mitjà de la FP arriba al 40%. Això en bona mesura és resultat d’un sistema de formació professional amb un dèficit crònic en la dotació de recursos pressupostaris en comparació amb Europa, amb un impacte negatiu sobre els recursos dels centres educatius i les condicions de treball del professorat, i també d’un sistema de transició escola-treball que massa sovint passa per un itinerari de precarietat, amb beques i pràctiques no remunerades.

En aquest sentit el recull de projectes emblemàtiques ‘Next Generation Catalonia’ presentat recentment pel govern, inclou un projecte de FP amb una dotació que representa poc més del 0,5% del total, i que des de CCOO de Catalunya, considerem del tot insuficient. Les polítiques de reactivació, que hauran de facilitar la requalificació de molts/es professionals de sectors especialment afectats, haurà de fer front a més a la situació de risc que s’ha generat per moltes persones joves. Per això cal garantir mitjans extraordinaris per a la formació professional, potenciant la seva dimensió sectorial, i ajudant a assolir més cohesió social i territorial i superant la bretxa generacional que s’ha instal·lat al llarg de la darrera dècada. El pla estratègic d’impuls de la FP anunciat recentment a nivell estatal, amb un pressupost previst de 1.900 milions d’€, suposa en aquest sentit un important avenç, que haurà de tenir el seu reflex a Catalunya, i que podrà comptar, per a la seva implementació, amb la important fita assolida amb la creació de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professional de Catalunya.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 9 de febrer de 2021