CCOO de Catalunya demana mesures de seguretat i protecció davant la COVID-19 per a les persones amb discapacitat i defensa de la seva inserció laboral

3 de desembre, Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

El 3 de desembre del 1992 va ser declarat com el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat per l’Assemblea General de les Nacions Unides. Aquesta declaració va anar acompanyada d’una llarga llista de recomanacions i drets per la seva ratificació i aplicació per part dels estats. L’objectiu: avançar en la igualtat de drets i oportunitats, la dignitat, la inserció laboral i l’autonomia personal.

La Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat firmat al desembre del 2006, dona un marc protector i garantista, inèdit en el sistema de l’ONU i en el dret internacional, per a les persones amb discapacitat i preveu, entre altres:

– La no discriminació, la participació i la inclusió plena i efectiva, el respecte i el reconeixement de la discapacitat com una forma de diversitat, la igualtat d’oportunitats , l’accessibilitat i la igualtat entre homes i dones.
– A escala laboral, el reconeixement del dret de les persones amb discapacitat a treballar en igualtat de condicions com els altres, això incloent el dret a tenir l’oportunitat de guanyar-se la vida mitjançant un treball lliurament escollit i acceptat en un mercat i un entorn laborals que siguin oberts, inclusius i accessibles per a les persones amb discapacitat.

Des de la publicació, el 1982, de la LISMI, amb la seva darrera modificació el 2013, la ratificació de la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat al 2007 tant a Espanya com a Catalunya queden lluny de complir amb les recomanacions i la plena igualtat de drets i oportunitats. En l’àmbit de l’ocupació, aquest col·lectiu no supera el 26 % i la majoria treballa en sectors precaris i amb un alt nivell de temporalitat.

La situació generada a escala mundial per la COVID-19 ha repercutit en l’ocupació de les persones treballadores. Segons l’estudi fet el juliol del 2020 per ODISMET (Observatorio sobre Discapacidad y Mercado de Trabajo en España) el 60 % de les persones amb discapacitat que treballen en l’actualitat podrien perdre la seva feina, i al mateix temps la contractació de persones amb discapacitat ha caigut un 74 %.

CCOO de Catalunya constatem l’efecte de la pandèmia COVID-19 sobre les persones amb discapacitat i les seves famílies, la indefensió econòmica i laboral, la inestabilitat de centres especials d’ocupació i el bloqueig de la inclusió a l’empresa ordinària.

CCOO de Catalunya observem la manca d’informació sobre com la COVID-19 està afectant i condicionant les persones amb discapacitat en les seves esferes vitals (social, laboral, sanitària…) com també la manca de mesures de protecció social dirigida a aquests col·lectius.

Des de CCOO de Catalunya demanem:
– Seguretat i protecció per als treballadors i treballadores amb discapacitat: feines estables, equips de protecció i tests ràpids de COVID-19
– Respecte a les necessitats de les dones i nenes amb discapacitat, sobretot les més vulnerables, com són les víctimes de violència masclista.
– Actuar sobre la bretxa digital entre les persones amb diversitat funcional, persones que no tenen ni competències ni recursos per a l’ús de les vies telemàtiques.
– Incloure en el marc de les propostes a concertar al Diàleg Social a Catalunya les imprescindibles millores legislatives i accions per redreçar la situació de discriminació laboral i social que pateixen les persones amb discapacitat.