CCOO de Catalanya organitza accions en defensa d’una mobilitat més sostenible i segura

En el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat 2020

Des d’avui fins el proper dia 22 de setembre es celebra a la Unió europea (UE) la Setmana Europea de la Mobilitat (SEM). Es tracta de la vintena ocasió en la qual administracions i organitzacions de tot tipus reivindiquem canvis que ens apropin a un model de mobilitat més segur, net i sostenible. De fet, fins fa poques edicions la definició utilitzada va ser “Setmana de la Mobilitat Segura i Sostenible”.

Enguany el lema triat per la Comissió Europea és “Per una mobilitat sense emissions”. El conjunt d’accions que es desenvolupen s’emmarca en plena situació d’emergència sanitària i econòmica provocada per la COVID-19. Això ens ha obligat a les organitzacions que tradicionalment generem més activitat dins la SEM a adaptar-nos-hi i repensar la nostra feina.

Ja des dels inicis d’aquest esdeveniment, CCOO he estat el sindicat que presenta un ventall més ample de propostes. Lògicament, la nostra tasca es centra en la mobilitat relacionada amb l’activitat laboral, tot i que mantenim el nostre paper de sindicat sociopolític i ens impliquen en un veritable progrés de la societat que ha d’incloure, necessàriament, la sostenibilitat ecològica.

Aquest any hem preparat diverses propostes que parteixen de l’adaptació als requeriments sanitaris, reduint, alhora, el nombre d’accions. De manera concreta, el dia 22 (17 hores) organitzem un debat virtual sobre la reforma de la Via Laietana de Barcelona. Aquest pretén ser una reflexió sobre el nou disseny d’aquest espai que superi les valoracions fetes fins ara, en certs casos amb poc rigor. Comptarem amb les intervencions de Rosa Alarcón, regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Nel·la Saborit, tècnica del Pla Estratègic Metropolità, Carles Benito, president del BACC, Emeka Okpala, secretari de Catalunya Camina, i Raquel de Haro, coordinadora del Barcelonès de CCOO Catalunya. L’acte estarà conduït per Carlos del Barrio, secretari de Política Sectorial i Sostenibilitat del nostre sindicat, i es podrà seguir en directe a l’enllaç https://youtu.be/J46EptyJRyw.

Mantenim la ja tradicional Ruta Activa, que arriba ja a la seva sisena edició reivindicant l’ecomobilitat a la feina. En aquest cas consistirà en un recorregut a peu pel barri del Poblenou de Barcelona, tot fent parades i introduccions a espais emblemàtics dels processos industrials i de les lluites socials. El punt de trobada serà el carrer Espronceda, 142, el dia 27, a les 10 hores, i es circularà en grups d’un màxim de 10 persones. Les presentacions aniran a càrrec de Salva Clarós, sindicalista i activista veïnal. Cal inscripció prèvia.

Durant la SEM es desenvoluparan també accions formatives adreçades a persones que integren el col·lectiu conegut com a “riders”. Es tracta d’un projecte innovador de CCOO, que té per objectiu dotar de coneixements sobre manteniment de bicicletes, prevenció de riscos, drets laborals, etc. a aquest col·lectiu. Comptem amb la col·laboració de Biciclot i amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona. De les sessions fetes fins ara ja podem concloure que han generat un gran interès entre aquestes persones treballadores, així com força expectació entre diferents mitjans de comunicació. En aquest cas, les places estan exhaurides.

Diverses estructures de CCOO Catalunya també estan treballant en la preparació de debats sobre les necessitats i les propostes de mobilitat a cada territori. Bona part d’aquestes tenen com a tema central la potenciació de les xarxes de transport públic, força precàries fora de l’àmbit metropolità de Barcelona i ara molt afectades per la caiguda de l’ocupació davant l’impacte de l’epidèmia.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 16 de setembre de 2020