CCOO de Catalunya presenta una guia sindical per a la regulació del teletreball

Orientacions perquè les empreses facilitin la feina a distància a les persones treballadores

La crisi de la COVID-19 ha situat el treball a distància i el teletreball com una mesura preferent per mantenir una part important de l’activitat, evitar altres mesures de flexibilitat interna i ERTO, i, sobretot, evitar contagis. La seva utilització durant el període de confinament ha afectat més del 30 % de les persones treballadores, molt per sobre de les dades del 2019, quan no se superava el 5 %.

La precipitació amb què s’ha portat a terme la seva aplicació, l’escassa regulació existent, tant a la llei com als convenis col·lectius, i la manca de preparació de les empreses per aplicar-ho en un molt curt espai de temps, ha comportat un grapat de deficiències a les quals hem de buscar solucions. Des de CCOO de Catalunya considerem que s’ha de legislar millor aquesta forma de fer la feina, i s’ha de fer de manera urgent i amb consens amb els agents socials. Així mateix, volem situar el seu desenvolupament entre les nostres prioritats en l’àmbit de la negociació col·lectiva.

Amb la situació actual de risc de nous brots, poden generalitzar-se les mesures de restricció de moviment de persones, i el teletreball tornarà a ser una bona mesura per prevenir l’expansió del virus. Però ara ja no es pot fer de qualsevol manera, ara ja no podem parlar de precipitació ni de manca de preparació. Ara cal que aquestes mesures es negociïn amb la representació sindical a cada centre de treball.

Per això la Secretaria d’Acció Sindical de CCOO de Catalunya ha elaborat la guia Orientacions per a la regulació del teletreball en la negociació col·lectiva. En ella donem les orientacions sindicals per evitar les ombres que ha tingut el teletreball durant l’estat d’alarma. Les empreses han de subministrar els equips informàtics i les eines que comporta la realització de la feina a distància; les despeses per implantar aquesta organització del treball no poden recaure en la persona treballadora. Les empreses han de garantir la seguretat i la salut, especialment davant dels riscos psicosocials i ergonòmics. Al teletreball també cal garantir els mateixos drets que al treball presencial, entre d’altres la formació, la mateixa càrrega de treball, el dret a la desconnexió digital i de representació sindical. I cal una visió de gènere en la seva implementació perquè no acabi suposant una nova bretxa per a les dones, ja que no és directament una mesura de conciliació i el teletreball no pot suplantar les mesures de conciliació corresponsable, ni alterar els plans o mesures d’igualtat aprovats a cada empresa.

Podeu consultar la guia Orientacions per a la regulació del teletreball en la negociació col·lectiva a:

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 29 de juliol de 2020