Informe sobre les condicions de vida de les treballadores centreamericanes de la llar i les cures a Barcelona

Juny de 2020

Aquest informe és conseqüència del treball conjunt del sindicat CCOO de Catalunya i del Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers (CITE) amb diferents entitats de dones immigrades treballadores de la llar, iniciat ara fa més de tres anys per visibilitzar la realitat del sector i promoure accions per dignificar-lo. Aquest treball conjunt pren impuls en el darrer Congrés de CCOO de Catalunya, l’abril del 2017, en definir la precarietat laboral com a eix de treball prioritari d’aquest mandat sindical. Al mateix temps, també és el resultat de la constatació que les dades de la memòria del CITE dels darrers anys mostraven un creixement constant del percentatge de dones ateses, de procedència centreamericana, majoritàriament sense autorització administrativa i que treballen en el sector dels treball de la llar i les cures.

Des de llavors, les línies de treball del sindicat i del CITE han estat orientades a empoderar les treballadores de la llar i les cures -amb actuacions centrades en la formació en drets laborals i el coneixement de la societat catalana- i a fomentar la seva organització en el si del sindicat, però també a teixir xarxes transversals de col·laboració amb les diverses entitats que des de diferents àmbits treballen per mostrar la realitat del sector, i per implicar-hi, des de l’activisme social, el conjunt de la societat en la visibilització i dignificació del treball de la llar i les cures.

Visibilitzar una realitat quotidiana i propera però que està oculta a la nostra mirada perquè té lloc dins dels domicilis privats, i que amaga greus situacions d’explotació laboral, de precarietat i de soledat que deixa les treballadores en una gran vulnerabilitat i indefensió. Aquest és l’objectiu d’aquest informe: presentar dades sobre la realitat en què viuen les treballadores de la llar centreamericanes, amb un especial èmfasi en les que ho fan com a internes, i donar-los veu. Però també, plantejar propostes i reclamar la necessitat de dur a terme de manera coordinada (administracions, agents socials i societat civil) les actuacions necessàries per valorar les feines domèstiques i de cures i dignificar el sector.
L’informe s’inicia situant de manera succinta alguns elements de caire teòric i metodològic per, a continuació, definir el marc contextual en què aquest treball de la llar té lloc, tant pel que fa als aspectes legals com laborals, que ens permeti interpretar les dades que la recerca ha posat sobre la taula. Seguidament, es presenten els resultats de la recerca de manera detallada, realizada abans de l’emergència provocada per la COVID-19. A continuació hi trobem un apartat en què hem actualitzat, amb dades qualitatives, la situació d’aquest col·lectiu durant l’estat d’alarma, que s’ha vist greument agreujada a causa de la crisi sanitària de la COVID-19. Finalment, l’informe acaba amb un apartat de propostes de millora de les condicions laborals i socials de les treballadores de la llar i les cures.

Condicions de vida de les treballadores de la llar i les cures centreamericanes a Barcelona 8
Volem agrair la col·laboració de les associacions Mujeres Pa’lante, Las Libélulas i Mujeres Migrantes Diversas en l’organització dels mòduls de coneixements laborals que han permès acostar-nos a la realitat de les treballadores internes, i molt especialment la de les treballadores de la llar que hi han participat i s’han avingut a respondre les enquestes que són la base d’aquesta recerca.

Igualment, volem agrair al Grup d’Estudis d’Immigració i Minories Ètniques de la Universitat Autònoma de Barcelona (GEDIME), i en concret a Sònia Parella, el seu suport i les seves aportacions durant l’elaboració d’aquest informe.

Per últim, esmentar que aquest informe ha comptat amb el suport de l’Àrea de Serveis Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona.

Feu clic per veure l’informe sobre les condicions de vida de les treballadores centreamericanes de la llar i les cures a Barcelona