Declaració sindical francoalemanya: per un rellançament europeu ambiciós

Els sindicats DGB, CFDT, CGT, FO, CFTC i UNSA han signat aquest document

Particularment afectada, Europa ha de fer front, com la resta de món, a la pandèmia de la COVID-19. Les severes, però necessàries, mesures adoptades per aturar el brot han portat a les nostres societats i les nostres economies a un virtual estancament. S’ha suspès l’activitat econòmica, la llibertat de moviment i moltes altres activitats per combatre la pandèmia i algunes segueixen interrompudes. Per a nosaltres, organitzacions sindicals alemanyes i franceses, la salut de la ciutadania i dels treballadors i treballadores a Europa, era la nostra principal preocupació a l’hora de prendre mesures de confinament. Avui en dia, tot i que cal relaxar aquestes mesures per aconseguir un retorn gradual a l’activitat econòmica, la salut dels nostres conciutadans i dels treballadors segueix sent una prioritat absoluta.

Les primeres reaccions a l’aparició de virus a Europa van ser principalment nacionals. Els sindicats DGB, CFDT, CGT, FO, CFTC i UNSA lamenten la manca de consulta entre els estats membres en l’inici de la pandèmia, cosa que pot haver portat a decisions descoordinades, fins i tot en detriment de cada un d’ells.

Condemnem enèrgicament els incidents xenòfobs a la frontera francoalemanya, que ens recorden de manera aterridora un dels capítols més foscos de la nostra història. A les regions frontereres, la sensació d’incertesa davant el coronavirus és especialment pronunciat. I amb raó: en temps normals, 40.000 treballadors transfronterers del gran est francès venen a treballar a Alemanya cada dia. No obstant això, ni els tancaments de fronteres ni els controls en els punts d’accés poden contenir la propagació del virus. En l’actualitat, no hem de qüestionar la integració econòmica i social de les zones frontereres que s’ha aconseguit en les últimes dècades.
Les conseqüències de les mesures adoptades pels estats membres per frenar aquesta epidèmia, en una escala sense precedents, requereixen una resposta social d’alt nivell. Per a la DGB, la CFDT, la CGT, FO, CFTC i UNSA només una resposta europea ambiciosa podrà evitar-nos anys de creixement lent i fins i tot recessió amb una propagació de la desocupació i la pobresa.

En aquest context, la iniciativa francoalemanya per a la recuperació europea, presentada pel president francès i la cancellera alemanya el 18 de maig, s’ha de concretar en la modernització dels models econòmics europeus, situant la transició ecològica al centre de la nova estratègia de creixement de la UE. Aquesta és una demanda antiga del sindicalisme europeu, que només podem acollir amb satisfacció. Seria un pas significatiu que actuaria com un senyal de major solidaritat entre els estats membres de la UE amb la mutualització del deute addicional vinculada a la crisi del coronavirus, per evitar que siguin els treballadors els que paguin el deute, en interès d’una Europa més social. Amb la voluntat declarada de convergència social, els nostres dos països marcarien la voluntat d’aprofundir en l’Europa social.

Les organitzacions sindicals alemanyes i franceses subratllen la importància de convèncer els altres estats membres; en cas contrari aquestes propostes perdran el seu sentit. Advertim contra qualsevol temptació de continuar com si aquesta crisi fos només un parèntesi. Volem un nou model econòmic i social per a la Unió Europea. El pla de recuperació anunciat per la Comissió Europea ha de basar-se en la iniciativa francoalemanya i no ha d’abandonar les ambicions anunciades amb el Pacte verd d’una transició ecològica socialment justa i un model econòmic més just, més sostenible i que torni a posar les persones al centre. La recuperació econòmica ha de ser solidària i social amb la necessitat d’una convergència econòmica, fiscal i pressupostària dels estats membres de la UE, trencant finalment amb les polítiques d’austeritat. La Unió Europea ha de respondre als desafiaments de la recuperació reforçant la seva dimensió social, replantejant el seu model de producció i reforçant la seva posició com a actor mundial amb un model econòmic més sostenible.

Necessitem una estratègia de recuperació efectiva, que ha d’anar més enllà dels 500.000 milions d’euros anunciats per França i Alemanya. El pla de recuperació ha d’anar acompanyat d’un nou i ambiciós marc financer plurianual augmentat almenys al 2 % del PIB europeu. La DGB, la CFDT, la CGT, FO, CFTC i UNSA, així com la Confederació Europea de Sindicats, també demanen un instrument de deute comú garantit per la UE per augmentar substancialment els recursos propis que falten. Els estats membres han de seguir aquesta proposta francoalemanya.

Si bé Alemanya i França han treballat dur per a la integració europea, també se n’han beneficiat. Creiem fermament que els nostres dos països tenen ara la responsabilitat especial d’assegurar que la Unió Europea surti d’aquesta crisi més forta, més justa socialment, més democràtica, més responsable i més respectuosa amb el medi ambient. La Conferència sobre el Futur d’Europa també serà el marc adequat per donar forma a aquesta Europa posterior a la COVID-19 i per un veritable canvi de paradigma. En aquest context, és més que pertinent que convencem altres europeus perquè defineixin les vies de sortida de la crisi i per un projecte de recuperació europea social, solidària i sostenible.

Feu clic per descarregar-vos la ‘Declaració sindical francoalemanya: per un rellançament europeu ambiciós