CCOO de Catalunya valora positivament la renovació automàtica d’autoritzacions de residència i treball

En relació amb l’ordre ministerial publicada ahir al BOE, en què es prorroguen de manera automàtica durant sis mesos les autoritzacions de residència i treball de les persones estrangeres que caduquin des de 90 dies abans de l’inici de l’estat d’alarma fina a la seva finalització.

Aquesta decisió, que ha estat fruit de la pressió sindical i que ha estat consensuada amb els agents socials, dona seguretat jurídica a un gran nombre de persones estrangeres que es trobaven en una situació d’incertesa arran de la declaració de l’estat d’alarma. Aquesta situació afectava greument la seva vida quotidiana, com per exemple pel que fa a la formalització de contractes de treball, el cobrament de prestacions o la possibilitat d’operar amb els seus comptes corrents.

La mesura del Govern també permet que les persones que no puguin complir els requisits requerits, com per exemple la manca de cotitzacions a la Seguretat Social, per a les renovacions de les seves autoritzacions a causa de la situació generada per l’estat d’alarma puguin caure en la irregularitat sobrevinguda.

També volem destacar, entre altres, el fet que garanteixi que les persones estrangeres amb autorització de residència que actualment es trobin a l’estranger, i no poden tornar pel tancament de fronteres, ho puguin fer amb normalitat un cop s’aixequi el tancament, encara que els caduqui l’autorització durant aquesta situació.

Tanmateix, les mesures del Govern encara deixen fora les persones sense autorització administrativa, més de 100.000 a Catalunya segons fons del Govern de la Generalitat, que es veuen abocades a una situació de greu vulnerabilitat i indefensió per la seva impossibilitat d’acollir-se a cap de les mesures del Govern per fer front a la crisi sanitària.

Moltes d’aquestes persones estan ocupades en sectors que s’han mostrat com a essencials durant aquesta pandèmia: treballen a la neteja, al transport, a l’alimentació, com a treballadores de la llar, cuidant els nostres avis i àvies, al camp, recollint la fruita que mengem, ens porten a casa les compres que fem… Són persones que han permès que nosaltres ens puguem quedar a casa confinats.

És per això que des del sindicat reclamem del Govern de l’Estat l’adopció de mesures extraordinàries que permetin regularitzar la situació administrativa d’aquestes persones. I no estem parlant tan sols d’una qüestió de necessitat econòmica per cobrir les mancances de determinats sectors productius, es tracta especialment d’una qüestió de drets humans.
En situacions excepcionals, calen mesures excepcionals!