CCOO de Catalunya reivindica una sortida justa i solidària a la crisi sanitària i econòmica produïda per la COVID-19

Aquest 9 de maig, un Dia d’Europa més important que mai per a la reivindicació d’una Europa solidària

Avui més que mai es visibilitza la importància de la cohesió social i la solidaritat entre els estats membres que conformen la Unió Europea (UE). Només així serà possible sortir de la crisi sanitària, social i econòmica produïda per la COVID-19 de manera equilibrada i sense deixar ningú enrere.

El projecte europeu ha d’estar a l’alçada de les circumstàncies i haurà de demostrar que en els moments més difícils, les institucions europees assumeixen el lideratge necessari per garantir solucions justes i solidàries per a tota la ciutadania de la UE. D’altra manera la distància entre Brussel·les i la població europea acabarà per fracturar aquest projecte comú, ja molt qüestionat i marcat per la desconfiança d’àmplies capes socials.

CCOO de Catalunya sempre hem defensat la importància de construir una Europa social, que tingui com a pilar central els drets socials, la justícia, la cohesió i la igualtat.

Per sortir d’aquesta crisi de la millor manera possible, considerem que s’han d’implementar sense demora alguns principis. En primer lloc, és urgent aprovar una injecció econòmica per finançar la important despesa pública dels estats membres per superar la crisi sanitària, exigint responsabilitat i regulant el sector financer des de la UE. És imprescindible establir una fiscalitat europea justa, garantint que els ajuts financers s’adrecin només a les empreses que no estiguin registrades a paradisos fiscals, tal com ja han fet països com França, Dinamarca, Àustria i Polònia. Considerem que tampoc no s’han de beneficiar de fons públics les empreses que reparteixin dividends i bons entre l’accionariat i el personal directiu.

En segon lloc, ens sumem a les propostes que volen mutualitzar el deute per superar la crisi sense comprometre ni endeutar les generacions presents i futures. Considerem que ens trobem en un punt d’inflexió, que cal avançar cap a l’Europa social, on s’impulsin mesures orientades a eliminar els desequilibris entre països i territoris, les desigualtats entre les persones, que aposti per un model just i sostenible i que garanteixi la protecció social de tota la població amb totes les seves múltiples diversitats.

Finalment, reclamem que la recuperació econòmica i laboral es faci mitjançant la generació i la consolidació de treball digne per a tothom, posant al centre del debat polític i econòmic la importància dels treballs de cures i la necessitat d’acabar amb les bretxes de gènere. Cal apostar per uns salaris suficients i equitatius, unes condicions laborals dignes, garantir la seguretat i la salut en el treball i la protecció social universal. També cal invertir en sectors econòmics essencials i d’alt valor afegit, apostar pels serveis públics, l’economia verda, un model industrial sostenible i els treballs de cura. Només així estarem preparats per afrontar els grans reptes presents i futurs que tenim com a societat.

Des del sindicalisme confederal, de classe i feminista defensem que la recuperació de la crisi de la COVID-19 ha de ser justa, solidària i lliure de discriminacions, i que ha de comptar amb la participació dels treballadors i de les treballadores, i de les organitzacions sindicals, per tal de garantir que ningú es quedi enrere.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 8 de maig de 2020

Feu clic per veure les declaracions de Michela Albarello, secretària d’Internacional i Cooperació de CCOO de Catalunya, efectuades el divendres 8 de maig de 2020.