Document del Grup de Treball de Violències Masclistes del Consell Nacional de Dones de Catalunya

CCOO dona suport a mesures amb perspectiva de gènere per a superar la crisi de la COVID-19

Davant la crisi del coronavirus causant de la COVID-19, un cop més es posa en evidència que les desigualtats estructurals existents, classe social, gènere i situació migratòria, són un punt de partida que cal tenir en compte tant en la gestió de la crisi com en la reflexió necessària per trobar com superar-la, ara i després.

El Grup de Treball de Violències Masclistes (GTVM) del Consell Nacional de Dones de Catalunya, del qual CCOO som membres, ha fet públic el document "En la crisi de la COVID-19 visibilitzem la precarietat amb perspectiva de gènere" (http://dones.gencat.cat/web/.content/02_institut/12-cndc/Altres_doc/PRECARIETAT-CNDC.pdf). Un document que recull reflexions i propostes que tenen un caràcter d’extrema urgència. Una crida a institucions, organismes i governs per tenir en compte l’impacte de la crisi en les dones i el perquè de les mesures per poder pal·liar-ne les conseqüències.

La crisi sanitària està fent evidents els límits d’un model econòmic, el capitalista, que de la mà del patriarcat històricament ha descarregat sobre les dones aquestes tasques de cura física i emocional de les persones i de la vida, a la vegada que els ha negat tot reconeixement social i valor econòmic, tant quan les desenvolupen de manera remunerada com quan les fan de manera gratuïta.

Els impactes de la pandèmia no són iguals per a tothom. La precarització de les condicions de vida, el desigual accés als drets laborals, d’habitatge, de salut... fan que per a moltes persones la incidència de la infecció de la COVID-19 sigui molt més dura. I un cop més, la crisi social i econòmica que està generant la pandèmia sanitària està tenint un impacte desproporcionat sobre les dones i, especialment, sobre aquelles que es troben socialment i econòmica en situacions de més precarietat i de major vulneració de drets. Dones que, en molts casos, no poden acollir-se a les ajudes previstes pel governs tant de la Generalitat com de l'Estat.

El document del GTVM proposa un Pla de mesures d’emergència social per poder fer front a la situació extrema que estem vivint, amb visió de gènere i classe, per poder atendre els col·lectius amb situació de vulnerabilitat més gran i evitar que s’incrementin les desigualtats i que siguin aquests col·lectius, de nou, els que paguin en major mesura les conseqüències de la crisi sanitària, econòmica i social.

Algunes de les mesures:
- Desplegar efectivament la renda garantida de ciutadania i habilitar ja la vigència del reglament de desplegament de la Llei 14/2017, de renda garantida de ciutadania.
- Garantir una prestació de mínim vital en el període de crisi per la COVID-19, per part dels governs amb competències.
- Garantir la intervenció integral a les dones en situació de violències masclistes.
- Estendre el subsidi de desocupació o una renda garantida a les persones en atur que exhaureixin la prestació o les que no en tinguin accés en aquest temps, assegurant així que les dones no passen a engrossir les bosses de pobresa i d’exclusió, durant el temps que duri la crisi i en la postcrisi.
- L’empadronament immediat d’urgència de les totes les dones migrades que viuen en ciutats i pobles per tal que no quedin excloses de sistemes d’ajut, tinguin accés al sistema de salut i al sistema d’atenció social.
- La regularització automàtica per a totes les dones estrangeres que havien iniciat el procés abans de la crisi, i les que ho puguin iniciar ara.
- L’homologació automàtica urgent, com a mesura excepcional, dels estudis realitzats per les dones migrades als seus països d’origen.
- Una moratòria en el pagament de lloguers i subministraments per a totes les dones que es trobin sense ingressos i/o acollides a les mesures d’emergència social, mentre duri la crisi sanitària, aturant qualsevol mesura de desnonament sense alternativa habitacional.
- Garantir habitatge social immediat per a les dones soles i amb famílies monomarentals que estan vivint en condicions de precarietat habitacional.
- Implementar recursos habitacionals d’urgència específics per a les dones sense llar.
- Crear i implementar un pla de suport a les dones treballadores per compte propi per a garantir la prestació per persones autònomes per cessament d’activitat i que sigui complementada fins al salari mínim interprofessional.

Mesures urgents per atendre aquesta emergència social i mesures per tenir en compte a l'hora de pensar la fase de superació de la crisi i, òbviament, la fase de postcrisi, en la qual haurem d’aprofitar el que estem aprenent com a societat per redissenyar un model econòmic, productiu i social diferent.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 21 d'abril de 2020