CCOO demana la regularització urgent i extraordinària de les persones estrangeres residents a Catalunya sense autorització administrativa

El sindicat dona suport a la demanda de regularització extraordinària del Consell Municipal d’Immigració de Barcelona

Arran de la situació de crisi sanitària generada per la COVID-19, que com estem veient dia rere dia té efectes devastadors en l’àmbit social i laboral, des de CCOO de Catalunya hem reclamat a totes les administracions l’adopció de mesures extraordinàries per abordar l’extrema necessitat de les persones estrangeres sense autorització administrativa residents a Catalunya. Moltes d’aquestes persones ara no tenen cap tipus d’ingressos i es troben per això en una situació de greu vulnerabilitat, ja que no poden acollir-se a cap de les mesures extraordinàries per fer front a la pandèmia pel mateix fet de no disposar de documentació.

En aquest sentit, des del sindicat hem reclamat l’aprovació de mesures excepcionals pel que fa als tràmits d’estrangeria -com així ho han fet països com Portugal-, com ara la pròrroga per un any de totes les autoritzacions de residència i treball vigents, l’aprovació de totes les autoritzacions en tràmit en aquest moments i, especialment, la regularització urgent i extraordinària de les persones sense autorització administrativa. Amb aquesta mesura s’evitaria l’absolut desemparament i indefensió d’aquestes persones i possibilitaria el seu accés a les prestacions socials i laborals aprovades per fer front a la crisi generada pel coronavirus.

És per això que el sindicat també ha donat suport a la declaració del Consell Municipal d’Immigració de Barcelona -del qual el sindicat forma part i és present en la seva Comissió Permanent- enfront l’emergència per coronavirus COVID-19, aprovada el passat 3 d’abril, on es demana una regularització extraordinària de les persones immigrades sense autorització administrativa per residir i treballar a l’Estat espanyol per fer front a la crisi sanitària, social i econòmica. Al mateix temps, també s’hi fa una crida a prorrogar de manera automàtica totes les autoritzacions de residència i treball, com es va fer amb els DNI, i la renovació automàtica de totes les autoritzacions que caducaven els dies previs i durant l’estat d’alarma.

Amb aquestes mesures es pretén que les persones afectades puguin encarar la crisi econòmica i social amb més seguretat i més recursos. A més, aquesta regularització també comportaria la possibilitat de reforçar l’àmbit sanitari i les residències geriàtriques amb la incorporació de nous professionals, en tant que entre la població immigrada sense autorització administrativa que resideix en aquests moments a casa nostra hi ha un nombre important de personal qualificat sanitari i sociosanitari, però també amb formació i experiència en la cura de persones grans, com ara les treballadores de la llar. Al mateix temps, aquesta regularització extraordinària permetria reforçar altres sectors estratègics, com ara l’agricultura, davant l’imminent inici de la campanya de recollida de fruita, l’alimentació o el transport.

En definitiva, davant de la situació excepcional que estem vivint, des de CCOO de Catalunya reclamem a totes les administracions implicades, cadascuna en l’àmbit de les seves pròpies competències, l’adopció de mesures extraordinàries per fer front a aquesta situació que garanteixin uns recursos mínims per a totes les persones, i entre aquestes mesures, l’accés a la regularització de les persones estrangeres sense autorització administrativa que actualment estan residint a l’Estat espanyol. Davant de situacions excepcionals, respostes excepcionals.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 6 d’abril de 2020