Correos reconeix haver-se extralimitat en l’activitat més enllà de l’imprescindible i CCOO i UGT exigeixen només activitat essencial

La plantilla de l’empresa postal pública és el col·lectiu amb més positius de coronavirus després del personal sanitari

CCOO i UGT a Correos demanen que s’aparquin les bones paraules, es posin a negociar i adeqüin la seva activitat a un 25 % de plantilla real per abaixar la corba de contagis per coronavirus.

Ambdós sindicats han tornat a reiterar a la direcció de l’empresa postal pública, i al seu president, Juan Manuel Serrano, en la reunió informativa que s’ha celebrat avui, que es deixin de discursos i que l’activitat de Correos se cenyeixi al servei públic necessari per a la ciutadania, a la prestació dels productes i als serveis essencials.

Les organitzacions sindicals han denunciat que la falta de limitació i el caos de les instruccions organitzatives imposades pel president de Correos se salten els protocols sanitaris (desinfeccions mal fetes, no aïllament de la plantilla completa quan es detecta un cas de coronavirus en moltes províncies) i ha provocat que el col·lectiu de Correos sigui un dels més afectats del país, amb 731 casos positius de coronavirus i 2.022 en quarantena: el col·lectiu postal és el segon en contagis, només per darrere de la sanitat.

Per això han tornat a exigir, igualment, que, amb caràcter immediat, es delimiti l’activitat, es doti la plantilla de mitjans de protecció i es restringeixi la presència de treballadors i treballadores a un màxim del 25 % diari, amb torns de rotació, anteposant la seguretat i la salut de la plantilla.

A meitat de la tercera setmana de l’estat d’alarma, després d’una deriva caòtica d’instruccions operatives contradictòries, Correos és, després de l’àmbit sanitari, l’empresa pública amb més casos positius en coronavirus a tot l’Estat (731 i 2.022 quarantenes). CCOO i UGT han tornat a reiterar al president que es deixi de bones paraules en taules informals que només serveixen per al seu màrqueting personal, i han exigit que es passi a taules reals de negociació per aplicar mesures reals que protegeixin la vida de la gent. Els sindicats no han donat cap credibilitat a la posició expressada a la mesa per Correos, quan afirma que només farà serveis essencials, cosa que porta afirmant en les últimes dues setmanes sense ser cert, i més quan es fa una mesa informativa i no de negociació real.

Amb la finalitat que Correos contribueixi a frenar l’expansió del coronavirus i no a expandir-ho, CCOO i UGT han exigit que compleixi amb el reial decret aprovat pel Govern el 29 de març. En aquest, es restringeix l’activitat de Correos a l’“exclusiva” prestació del servei postal universal i a la distribució de productes essencials i de primera necessitat a la ciutadania.

A més, tots dos sindicats han exigit a Serrano que rectifiqui les instruccions operatives vigents fins al moment i adopti mesures organitzatives per garantir la salut i la seguretat de la seva plantilla. Entre aquestes mesures, ha de prevaler la limitació de l’exposició de la plantilla al contagi, adaptant la prestació del servei a un màxim del 25 % de plantilla diària, amb els mecanismes de rotació necessaris, contractant per a això al personal necessari, prioritzant i limitant els serveis i dies de prestació.

CCOO i UGT han tornat a exigir a Correos que compleixi amb les mesures de seguretat per a treballadors i treballadores i la ciutadania i els protocols sanitaris, cosa que no està fent, perquè continua obligant a treballar la plantilla sense mitjans suficients o incomplint els protocols de desinfecció rigorosa i de quarantenes davant casos de detecció d’un positiu. Tots els treballadors i treballadores han de comptar amb mitjans de protecció (guants, gels desinfectants, màscares i mampares als llocs d’oficines) i han de complir-se els protocols de desinfecció i de quarantenes establerts per les autoritats sanitàries. En cas contrari, l’activitat ha de paralitzar-se, han recordat tots dos sindicats.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 1 d’abril de 2020