CCOO i UGT critiquen el president de Correos per la seva nefasta gestió de la crisi del coronavirus

L’acusen de voler rentar la seva imatge personal després d’exposar milers de treballadors i treballadores al contagi

Els sindicats CCOO i UGT han criticat durament la lamentable gestió de la crisi del coronavirus per part del president de Correos, Juan Manuel Serrano, per no estar a l’altura de la crisi sanitària que està vivint el país i pel seu entestament a utilitzar el servei públic postal com un instrument al servei de la seva imatge sense respondre a les necessitats dels milions de ciutadans i ciutadanes confinats a casa seva.

Els sindicats acusen el president de Correos d’haver mantingut milers treballadors i treballadores de la plantilla sense equips de protecció individual (EPI) durant deu dies, amb una alta exposició al virus, per la seva obstinació a donar una imatge d’eficiència davant el Govern. Aquesta irresponsabilitat ha portat al fet que gairebé el 5 % dels treballadors i treballadores postals (2.500 persones) estiguin en quarantena, i el nombre va creixent cada dia. Fins i tot a data d’avui es continua obligant a treballar molts treballadors i treballadores sense gel, guants, ni màscares, prèvies amenaces d’expedients, incloses en una pràctica que s’està ocultant.

Les instruccions que, saltant-se totes les organitzacions sindicals, va imposar el senyor Serrano el dia 15 de març sobre el funcionament dels serveis postals, a més d’un absolut despropòsit, feien cas omís del Reial decret (RD) de l’estat d’alarma del dia 14 en el qual el Govern central donava instruccions molt clares i taxatives sobre el caràcter dels serveis públics que calia prestar i el nivell de protecció exigit envers els treballadors i treballadores.

El president de Correos va menysprear les propostes sindicals (coherents amb el RD) de CCOO i UGT, en les quals cridàvem a prioritzar el paper de l’empresa com a servei públic amb implantació a tot l’Estat per prestar serveis essencials i útils a la ciutadania confinada, com ara medicaments, productes farmacèutics, productes d’alimentació, la distribució de premsa, i altres serveis lligats a la salut pública o essencials per a la població.

Els fets parlen per si sols. El dilluns dia 16 de març, milers de treballadors i treballadores de la plantilla van anar a treballar sense EPI, situació que s’ha prolongat durant deu dies, amb una alta exposició al virus, per l’obstinació del president a donar una “imatge” d’eficiència davant el Govern.

L’última cortina de fum del president de Correos, per intentar dissipar l’escàndol de la seva irresponsabilitat en la gestió de la COVID-19, ha estat el llançament d’unes propostes ja existents des d’abans del RD (tenia les propostes sindicals sobre la taula des d’abans del dilluns 16), com eren les de portar, a través de la xarxa logística i de persones de Correos, productes sanitaris i de primera necessitat a la gent més necessitada (persones grans, amb poca mobilitat, en quarantena, etc.).

Les mesures i propostes sindicals citades, absolutament imprescindibles i necessàries per a la societat espanyola en aquests moments, només s’han decidit utilitzar (parcialment i sense el suport d’un projecte seriós i rigorós i consensuat que garanteixi la seva eficàcia) quan el president de Correos ha considerat que tenia problemes d'”imatge personal” després de les denúncies de CCOO i UGT sobre la seva irresponsable gestió de la crisi.

Ara pretén llançar precipitadament aquests projectes humanitaris, de forma tan atropellada i voluntarista que ni tan sols ha volgut informar prèviament els sindicats (que ens n’hem assabentat per la premsa) per establir els criteris organitzatius en matèria de recursos humans. Es reflecteix una pràctica de gestió que ha estat habitual des del primer dia del senyor Serrano a Correos. Anteposar el culte a la seva imatge personal abans que donar resposta als problemes. En aquests moments, ni el país ni Correos estan per  operacions d’imatge, sinó per donar una resposta seriosa, eficaç i humil (com la que donen cada dia els milers d’empleats i empleades públics) al virus.

CCOO i UGT han tornat a exigir al president de Correos que rectifiqui la seva actitud, que garanteixi la seguretat total de la seva plantilla davant el coronavirus i posi el correu públic al servei de la ciutadania i no al propi.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 25 de març de 2020