CCOO a Mossos d’Esquadra avisa que denunciarà la manca de materials de protecció adequats per als i les agents

La Generalitat no els està dotant dels equips de protecció individual (EPI) adequats i homologats per garantir la seva salut

El Sector de Mossos d’Esquadra de la Federació de Serveis a la Ciutadania (FSC) de CCOO ha remès a la Direcció General de Recursos Humans del Departament d’Interior un escrit en el qual exigeixen el compliment immediat de la Llei de prevenció de riscos laborals (LPRL). En l’actual situació de greu crisi sanitària del coronavirus que està vivint el conjunt de la ciutadania, també els i les policies tenen el dret a vetllar per la protecció de la seva salut, i en aquest sentit és imprescindible que l’Administració no caigui en discursos buits i compleixi escrupolosament amb la prevenció dels seus funcionaris i de les seves funcionàries policials.

Al voltant d’uns 700 agents estan confinats als seus domicilis i més de 10 s’hi estan infectats pel coronavirus. Aquest és el resultat de la nefasta gestió en matèria de riscos laborals que ha portat a terme el Departament d’Interior.

El Cos de Mossos d’Esquadra és un col·lectiu d’alt risc davant el contagi biològic i un factor de risc de propagació associat a la seva feina, si no s’adopten les mesures adequades. Per això CCOO està recollint les inquietuds dels i de les agents del cos en el desenvolupament de les seves actuacions inspectores, en relació amb l’Estat d’alarma pel coronavirus, i es constata un elevat risc per la seva penositat, perillositat, toxicitat, insalubritat, jornades per torns i nocturnitat. És per això que des del primer dia està sol·licitant a l’Administració de la Generalitat el compliment de l’obligació de proporcionar equips de protecció individuals (EPI) adequats i homologats per a l’exercici de les seves funcions, i de vetllar per l’ús efectiu d’aquests quan sigui necessari.

L’article 17.2 de la LPRL assenyala que l’obligació de l’empresari no acaba amb facilitar els EPI, sinó que ha de vetllar pel seu ús adequat. Per això fa temps que CCOO ha estat demanant que hauria d’existir, en el Pla de prevenció del Cos de Mossos d’Esquadra, un procediment de revisió que inclogui la comprovació d’ús dels EPI, cosa que s’ha demostrat d’imperiosa necessitat davant aquesta crisi epidemiològica.

D’altra banda, la Confederació Europea de Seguretat (EUROCOP), organisme que representa milers de policies autonòmiques i locals de tot l’Estat i de la qual CCOO forma part com a membre de ple dret, acaba d’exigir que les administracions públiques atenguin els cossos policials com a col·lectiu de risc i que es doti del material unipersonal necessari als i a les agents per poder afrontar el repte que la COVID-19 planteja en els diferents serveis.

CCOO considera que, un cop més, l’Administració de la Generalitat ha donat l’esquena al Cos de Mossos d’Esquadra, pel desistiment total de la prevenció de la seguretat i salut de la seva policia. Per aquest motiu els ha recordat que l’actual normativa d’infraccions i sancions en l’ordre social és molt clara a l’hora de determinar quin són els responsables per accions o omissions relacionades amb la prevenció i la salut laboral.

Barcelona, 25 de març de 2020