CCOO de Catalunya sol·licita al Govern de l’Estat que s’adoptin mesures extraordinàries adreçades a les treballadores de la llar i les cures

Des de CCOO de Catalunya ha valorat positivament el paquet de mesures aprovat pel Govern contra els efectes econòmics i socials de la crisi del coronavirus. En aquest sentit, considerem un encert, entre altres, les mesures extraordinàries que garanteixen l’accés a la prestació per atur als treballadors del règim general que no comptin amb els períodes de cotització necessaris per accedir-hi.

Malauradament, veu amb preocupació que no s’hagi previst cap mesura adreçada als milers de treballadores de la llar i les cures -que estan desprotegides tant en termes de salut com de condicions laborals i d’extinció de contracte- que els garanteixi uns ingressos mínims en cas d’acomiadament vinculat a la situació d’excepcionalitat actual o les mesures de protecció per no contagiar-se o contagiar les persones per a les quals treballen.

No oblidem que les treballadores de la llar estan enquadrades dins d’un sistema especial del règim general de la Seguretat Social, clarament discriminatori, i es troben excloses de la prestació d’atur, però també de la Llei de prevenció de riscos i sotmeses a l’acomiadament per desistiment, entre altres mancances.

És a dir, si la situació del col·lectiu no era prou complicada per tractar-se d’un sector molt precaritzat i desregulat, la crisi del coronavirus n’ha incrementat les seves dificultats. I més encara, si la situació de les treballadores documentades i donades d’alta a la Seguretat Social ja és prou difícil, la situació de les treballadores que es troben sense autorització administrativa per residir a l’Estat espanyol és encara molt pitjor.

Això fa que ens molts casos aquestes treballadores s’estiguin veient obligades a prestar els serveis com a internes sense compensació econòmica, per evitar la possibilitat de contagi de la persona de qui té cura, amb tot el que representa de sobrecàrrega de feina i separació dels seus familiars. O també que hagin de conviure amb persones que ja estan desenvolupant la malaltia, sense disposar de cap mesura de seguretat. L’alternativa a aquestes dues situacions és ser acomiadades i no poder fer front a les despeses d’habitatge i de subsistència quotidiana.

Per tot això, des de CCOO de Catalunya reclamem al Govern de l’Estat espanyol que s’adoptin les mesures extraordinàries necessàries adreçades a les treballadores de la llar i les cures, especialment l’establiment d’una compensació econòmica equivalent a la prestació per atur per a totes aquelles treballadores -sense oblidar les que es troben sense autorització administrativa- que s’hagin quedat sense ingressos com a conseqüència de la crisis de la COVID-19. Al mateix temps, exigim que s’estableixin els mecanismes necessaris perquè les treballadores que es troben treballant disposin de totes les mesures preventives necessàries per al desenvolupament de les seves funcions amb les màximes garanties de seguretat.
De fa molts anys, des de la Federació de Construcció i Serveis i des del Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers del sindicat, estem treballant per dignificar el sector del treball de la llar en el marc del Grup d’Acció per a la Ratificació del Conveni 189 de l’OIT, conjuntament amb diverses entitats de dones immigrades treballadores de la llar, com ara Mujeres Pa’lante, Las Libélulas i Mujeres Migrantes Diversas.

Ara, davant la crisi del COVID19, hem reforçat els nostres serveis d’atenció i assessorament telemàtics adreçats a les treballadores de la llar i les cures per resoldre els seus dubtes laborals i d’estrangeria vinculats a la crisi sanitària en què ens veiem immersos en aquests moments.

I evidentment, un cop superada aquesta fase d’excepcionalitat, seguirem reivindicant la ratificació del conveni 189 de l’OIT sobre treball digne de les treballadores de la llar, com a via per dignificar el sector i equiparar les treballadores de la llar a la resta de treballadores i treballadors del règim general de la Seguretat Social.