CCOO continua exigint més recursos i més agilitat en la resolució d’expedients de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC)

L’evolució de les dades de la tramitació dels expedients és positiva però insuficient

Segons les dades lliurades pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat, en aquest moment hi ha a Catalunya 123.314 persones beneficiàries de la RGC i el nombre d’expedients de prestacions i complements és de 79.240, un 12% més que el setembre de 2017. Són dades que no arriben a les previsions inicials de 142.000 persones beneficiàries i que fan pensar que existeix encara un volum important de persones que no han accedit a ella: existeix un ampli marge de millora per arribar al conjunt de població amb major vulnerabilitat social.

Les sol•licituds de la RGC es resolen de mitjana en un termini de 2,5 mesos, encara lluny de l’objectiu que sigui una prestació de tramitació similar a la de l’atur amb el pagament el mes següent de la sol•licitud.

CCOO considerem que la gestió de la prestació i tota la seva implementació continua essent massa lenta i urgeix que es publiqui el Reglament que interpreti i doni peu a millorar certes rigideses que l’actual redactat de la llei no permet: la compatibilitat de la renda garantida amb el treball a temps parcial o a temps complet esporàdic, la possibilitat que a una mateixa llar pugui existir més d’una renda si l’habiten diversos nuclis familiars i persones, o la necessària millora de la coordinació territorial propera al territori. La propera creació d’àmbits territorials de coordinació també farà més pròxima la gestió a administracions locals, agents socials i econòmics, i sobretot a les persones que la sol•liciten i/o la perceben.

Tanmateix, la falta de recursos deixa a persones sense rebre la RGC a la qual tenen dret i és per això que demanem estabilitat laboral de les treballadores i treballadors que gestionen la prestació, la millora de la coordinació i dels protocols interns d’informació, l’augment de recursos econòmics i de personal per evitar col·lapses a les oficines del SOC (Servei Públic d’Ocupació de Catalunya), i tensions i sobrecàrregues que vagin en detriment de la salut laboral. Estem en contra de les externalitzacions de serveis i apostem per trobar solucions perquè l’Administració formi a professionals per tal que facin aquests serveis.

Des de CCOO volem fer un reconeixement a la feina desenvolupada pel personal, molta part de contracció temporal, que ha patit la improvisació i la descoordinació del Departament en la tramitació de la RGC: el seu esforç ha permès una evolució positiva de la tramitació a pesar de les mancances que han patit. La RGC ha esdevingut un dret permanent i, per tant, cal la creació a l’estructura del Departament de places estructurals també de caràcter permanent.

La RGC és un dret aconseguit amb una impressionant lluita de molta gent organitzada, entre altres associacions, en sindicats com el nostre, i exigim que tingui el fruit del desenvolupament legal i reglamentari que permeti fer-la útil per al conjunt de la societat i, sobretot, per la gent que està en pitjors condicions, assegurant una vida digna per promoure llur autonomia i participació activa a la societat.

Per això des de CCOO reivindiquem més recursos i agilitat en la tramitació de la RGC.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 2 d’octubre de 2019