CCOO de Catalunya davant les mobilitzacions contra les violències masclistes del #20S

Quan parlem de violències masclistes arreu del món i al nostre país disposem de xifres esfereïdores que gairebé parlen per elles mateixes. Tant si parlem de denúncies, tot i sabent que representen el 20 % del que realment succeeix, com si parlem, malauradament, de feminicidis o de violacions grupals. En aquest sentit és imprescindible seguir reivindicant la llibertat de les dones i, concretament, el dret a una vida lliure de violències masclistes sense distinció ni per edat ni per origen, condició o opció, i que tota la societat faci seus els objectius de la prevenció, la detecció precoç, la seguretat i l’eliminació de totes les violències masclistes en tots els àmbits com un objectiu emmarcat en la lluita per fer efectiu el principi d’igualtat de dones i homes i no discriminació de gènere.

Compartim la indignació i volem expressar el més enèrgic rebuig a totes les violències masclistes i les seves expressions que, malauradament, no només no desapareixen, sinó que sembla que, en moments determinats, augmenten.

Calen compromisos reals. Afirmem que cada dia és 8 de Març o 25 de Novembre, i que davant del terrorisme masclista necessitem compromisos reals i efectius de tots els governs i les administracions.

Des de CCOO exigim el compliment de les lleis de violència de gènere i de violència masclista, i el compromís de totes les institucions implicades per aconseguir-ho, així com l’actualització i la ratificació d’eines i instruments com els protocols de prevenció i atenció a l’assetjament sexual i per raó de sexe o els protocols internacionals com el recentment inaugurat Conveni 190 i la Recomanació 206, per a l’eliminació de la violència i l’assetjament en el món laboral.

La Delegació del Govern per a la Violència de Gènere ha fet públic que ja han efectuat les transferències als municipis per al Pacte d’estat contra la violència de gènere, i l’Institut Català de les Dones, al juliol, també ens va informar sobre les partides rebudes en concepte de pacte d’estat i com s’havien distribuït. Totes les organitzacions del Consell Nacional de les Dones de Catalunya, CNDC, en farem el seguiment. També exigim l’activació de la Comissió de Seguiment del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere per accelerar la implementació, la difusió i l’avaluació de les mesures que conté.

CCOO exigeix també que totes les manifestacions de violència sexual i les violacions en grup han d’acabar ja. I per això els poders públics han d’actuar amb contundència incorporant canvis imminents en el model d’educació i adreçant als homes tot un seguit d’actuacions per sumar a les que ja s’estan portant a terme al territori com els punts liles d’informació i atenció a les dones que pateixen agressions sexuals en l’espai d’oci.

CCOO continuarà denunciant l’absència de polítiques educatives igualitàries, la desprotecció social i l’atur, que les dones pateixen en major mesura, la feminització de la pobresa, les bretxes i la insuficiència dels recursos públics per prevenir, protegir i atendre les dones que pateixen violències masclistes. Tots són factors de risc per patir violències a qualsevol edat en les relacions laborals, les de parella o les socials.

CCOO seguirà denunciant les mancances del sistema de protecció i de seguretat de les dones que pateixen violència masclista i insistirà en el fet que s’han de corregir tots els punts febles del sistema de protecció a les dones que la pateixen i optimitzar la coordinació institucional i policial entre administracions, fiscals, advocats, professionals de la salut i socials, etc., així com incrementar la formació especialitzada del personal professional implicat.

CCOO seguirà reforçant el paper de l’acció sindical a les empreses:

ACCIÓ contra la violència i la discriminació masclista a les empreses i a la societat, a través de l’acció sindical, la formació i la sensibilització per avançar cap a una igualtat real i efectiva de gènere.

GARANTIA en l’àmbit de la negociació col·lectiva, amb la difusió i la possible millora dels drets laborals, socials i econòmics establerts en la Llei orgànica 1/2004, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, la Llei 5/2008, del dret de les dones a erradicar la violència masclista, les lleis d’igualtat tant estatal com catalana i la normativa establerta a aquest efecte, mitjançant els convenis, els protocols de prevenció i atenció a l’assetjament sexual i per raó de sexe a les empreses i els plans d’igualtat a les empreses.

Col·laborar i actuar conjuntament amb les administracions públiques, associacions feministes i organismes rellevants per a la prevenció i erradicació de la violència envers les dones.

Es necessita una política ferma i decidida per canviar el tractament de la violència, per construir una societat sobre pilars d’igualtat, lliure de violència masclista i on el conjunt de la societat afavoreixi el canvi cultural i educatiu necessari per aturar l’acceptació d’allò que és inacceptable.

Des de CCOO ens adherim al manifest de Ca la Dona i de Novembre Feminista. Rebutgem la política de la por i exigim el compromís de la societat i dels organismes per eliminar d’una vegada les violències masclistes que tant de patiment estan generant.

Donem suport a les convocatòries i les mobilitzacions per a aquest 20 de setembre (#20S) a diverses ciutats i municipis de tot Catalunya, manifestem fortament el nostre compromís i el nostre rebuig a tot tipus de violència envers les dones i instem a participar multitudinàriament a totes les convocatòries el proper 25-N (#25N).

Feu clic per llegir i adherir-vos al manifest de Ca la DONA ‘Davant les violències masclistes, autodefensa feminista’

Comunicat de la Plataforma Unitària contra les Violències de Genere. El trobeu en aquest enllaç