Setmana tràgica en accidents laborals per finalitzar l’agost: 3 treballadors morts i un ferit greu

CCOO alerta del pitjor més de juliol en els últims 4 anys, amb 10 persones treballadores mortes en un sol mes i 69 persones treballadores amb lesions greus o molt greus

Des de CCOO de Catalunya lamentem profundament el tràgic balanç de 3 treballadors morts i i un ferit greu dels últims dies d’agost. Les xifres parlen de precarietat i inversions insuficients en la protecció de la seguretat i salut dels treballadors i treballadores.

El 23 d’agost va morir un treballador de 47 anys amb cremades en un 90% del cos, en patir un accident el dia anterior en una empresa del polígon industrial Les Puntes de Constantí, al produir-se una deflagració mentre feia treballs de soldadura en l’interior d’una cisterna que havia transportat gasoil.

El 27 d’agost es va produir una fuita d’àcid cianhídric, un component molt tòxic que pot ser mortal si s’inhala, en una empresa de cartró en el polígon Molí d’En Gall de Barberà del Vallès. Un treballador va ser ingressat greu a l’hospital i van intervenir 11 dotacions dels bombers que van activar el protocol de risc químic i desallotjar la nau amb 10 treballadors i treballadores més afectats.

El 29 d’agost un treballador de 55 anys de l’empresa Excavacions Casas d’Olius a Riner va caure i va morir atropellat per la màquina amb la qual treballava en feines forestals.

I el 30 d’agost també va morir un treballador de 43 anys d’una empresa subcontractada, de la que no s’ha informat, en el centre de treball d’Embalatges Petits en Parets, després de caure-li a sobre un fardell de paper d’uns 700 kg, des d’una alçada de cinc metres.

Com ja venim assenyalant des de CCOO darrera d’aquest casos hi ha un drama personal i familiar, però no són casos aïllats, les xifres parlen d’un problema de primer ordre social i laboral.

I denunciem també el pitjor mes de juliol en els últims 4 anys, amb 10 persones treballadores mortes en un sol mes i 69 persones treballadores amb lesions greus o molt greus.

Segons les dades facilitades el passat 30 d’agost per l’Observatori del treball i model productiu d’estadística d’accidents de treball, durant els primers 7 mesos del 2019 hi ha hagut a Catalunya 56 persones treballadores mortes, 9 més que en el mateix període de 2018, i 477 amb lesions greus o molt greus, 21 més que en 2018.

El mes de juliol ha deixat un balanç de 10 persones treballadores mortes, 7 en jornada de treball i 3 in itinere, i 69 amb lesions greus o molt greus , 48 en jornada i 25 in itinere.

Tal i com ja vam advertir, s’està produint un increment de sinistralitat com a conseqüència del trencament dels equilibris en la negociació col•lectiva que va introduir la reforma laboral que ha permès les noves formes de precarietat i un abús de la subcontractació i la temporalitat.

Els accidents de treball es poden i es deuen evitar. És la falta d’inversió en prevenció de riscos per part de moltes empreses la que produeix un augment de persones que perden la vida o la salut. No és un fet fortuït. Com l’increment d’accidents in itinere, que requereix actuacions decidides i no la inacció que es produeix per part de les empreses i les administracions.

És necessari recordar que aquestes dades estadístiques son parcials: recullen els accidents de treball declarats per part de les mútues, però no incorporen aquells que no reconeixen. Existeix un important infradeclaració de contingències professionals, que deriven en contingències comunes suportades pels sistemes públics de salut.

La salut de les persones treballadores per compte aliena dins de l’empresa està en mans privades, les del propi empresari, les mútues i les dels serveis de prevenció aliens, els quals, davant la disminució d’inversió per part de les empreses, ofereixen en molts casos avaluacions de riscos molt deficients, impedint que els professionals tècnics de prevenció puguin desenvolupar la seva feina en condicions adequades.

Està clar que els recursos i les polítiques de les Administracions no són suficients ni eficaços. Reclamem al Govern de la Generalitat i a l’Estat Espanyol polítiques econòmiques i d’ocupació per a la recuperació dels drets socials i laborals i la derogació de la reforma laboral. Instem a la Inspecció de Treball i a la Fiscalia a actuar de manera contundent en la vigilància i control de la qualitat de la prevenció, tant en la via administrativa com la penal.