El 51,6% de la nova afiliació a CCOO de Catalunya són dones

El CERES de CCOO de Catalunya ha realitzat un estudi sobre les persones afiliades al sindicat en els darrers dotze mesos. La dada més significativa de la nova afiliació en el darrer any és que un 51,6% són dones, el que accelerarà la tendència a la paritat en el conjunt de l’afiliació. Altres dades significatives són:

– L’edat mitjana de l’afiliació recent es de 42 anys, gairebé la mitjana d’edat de la població ocupada a Catalunya.
– El 19% de la nova afiliació ha nascut fora d’Espanya, percentatge que dobla el pes d’aquest col·lectiu en el conjunt de l’afiliació.
– Més de la meitat (54,8%) de la nova afiliació nascuda a l’estranger té la nacionalitat espanyola.
– Una part significativa de les noves altes (7%) ho son arran de ser delegades o delegats de personal escollits en llistes de CCOO a les seves empreses.

Una part de l’estudi prové d’una enquesta enviada a les persones afiliades en aquests darrers dotze mesos. Les respostes recollides comporten que el marge d’error estadístic total, per un interval de confiança del 95,5%, i en el supòsit de màxima indeterminació, és de +/- 1,87%, el que suposa un alt nivell de validesa dels resultats recollits. El resultats més significatius de l’enquesta són:

– El nivell d’estudis de l’afiliació recent és mitjà-alt. El 31,55% de les respostes afirmen tenir titulació universitària i un 31,3% formació secundària de segon nivell.
– Més del 85% coneix alguna persona afiliada a CCOO, majoritàriament veïnatge, companys de feina i familiars.
– La gran majoria (89%) està treballant. Un 27% té contracte temporal, 6 punts per sobre del percentatge de temporalitat de Catalunya segon la EPA del 1er. Trimestre de 2019. I un 18% tenen un contracte a temps parcial, 4 punts per sobre del percentatge de l’esmentada EPA.
– Més de la meitat (55,4%) fa 5 anys o més que treballa a la mateixa empresa. Un 74% fa dos o més anys que ho fa.
– Prop de la meitat (47,9%) treballa a empreses grans (més de 250 persones de plantilla) i un 25% ho fa a empreses de menys de 50 treballadors/res.
– Un 64,8% treballa a empreses amb comitè o delegats de personal i un percentatge semblant (63,9%) en empreses amb presència de CCOO.
– En el moment de l’afiliació, més d’una tercera part (37,6%) de les persones enquestades diuen que estaven empitjorant les condicions de treball a l’empresa. Una quarta part (23,6%) diu que estaven en un procés d’eleccions sindicals i un 16,4% i un 16% diu que es van afiliar en un moment d’acomiadaments a l’empresa i en la negociació del conveni col·lectiu, respectivament.

– Pel que fa als motius per afiliar-se, destaquen el voler comptar amb assessorament laboral i protecció jurídica en cas de necessitat i la identificació amb els valors del sindicat. Altres tipus de serveis que ofereix el sindicat no s’esmenten com motius rellevants per l’afiliació.