CCOO exigim a patronal i administracions un increment de la prevenció i la seguretat al polígon petroquímic de Tarragona

Aquest matí, els secretaris generals de CCOO d’Indústria de Catalunya i de Tarragona han analitzat, en roda de premsa, els darrers accidents laborals que s’han produït al sector químic de la província de Tarragona, un dels quals va ser mortal, i han exigit a la patronal AEQT i a les administracions pertinents que es revisin els protocols de seguretat existents per garantir la seva efectivitat i evitar nous accidents.

El passat 31 de maig hi va haver un accident greu a l’empresa Carburos Metálicos (la Pobla de Mafumet), a causa d’una fuita d’amoníac, que va provocar la mort d’un treballador i 15 ferits. El 7 de juliol es va produir un incendi de materials químics al magatzem de l’empresa Miasa, a Tarragona, i el 12 de juliol hi va haver un nou incendi en una caldera d’oli de l’empresa Clariant (la Canonja), en els quals, per sort, finalment no hi va haver ferits, però es va posar en risc la seguretat no només de les persones que treballen en aquestes empreses, sinó també de la ciutadania.

Davant d’aquests accidents, les primeres conclusions evidencien errades greus en la coordinació de l’activitat preventiva en un entorn amb un alt nivell de subcontractació. CCOO hem detectat una ineficàcia preocupant dels plans d’emergència interior o d’autoprotecció de les empreses, ja que no existeix un criteri unitari entre les empreses auxiliars sobre com cal actuar en aquests casos. També s’ha fet manifesta la manca d’eficàcia dels plans d’emergència exterior (PLASEQTA), especialment en matèria d’informació entre els actors i els centres de seguretat general.

CCOO denunciem que la gestió dels protocols de seguretat i de coordinació de les activitats preventives no s’està duent a terme correctament, que en molts casos se sotmeten a criteris econòmics i de producció i que hi ha una ocultació de les dades reals de sinistralitat tant a les empreses principals com a les auxiliars.

Davant d’aquest escenari, CCOO d’Indústria exigim a la patronal AEQT i a les administracions pertinents una revisió immediata dels plans d’emergència tant exterior com interiors, i una major coordinació de les activitats preventives en un sector molt precaritzat, on conflueixen empreses principals i moltes subcontractes, i que es faci amb la participació de la representació legal dels treballadors i treballadores del polígon petroquímic de Tarragona. Per aquesta raó, hem sol·licitat reunions tant amb la patronal AEQT per al mes de setembre, com amb diferents departaments de la Generalitat per mirar de resoldre aquest tema.

Si en les properes setmanes no hi ha cap avenç en aquesta qüestió, CCOO ens posarem amb contacte amb UGT per compartir l’estratègia a seguir al sector en matèria de seguretat i no descartem convocar mobilitzacions.

Fa més de 20 anys que CCOO estem coordinant l’acció sindical a les diferents empreses del polígon, amb comitès de seguretat intercontractes entre empreses principals i empreses auxiliars i de muntatge i manteniment. En la mateixa línia hem constituït les Coordinadores de delegats i delegades de CCOO dels polígons petroquímics nord i sud de Tarragona, que aquest mes de juny hem ampliat a empreses d’altres sectors d’activitat que també hi estan vinculades. I seguim treballant en la unitat d’acció amb UGT en aquest sector.