CCOO exigeix a les plataformes digitals que respectin els drets laborals dels treballadors i treballadores

Sentència sobre la relació laboral entre Deliveroo i els seus repartidors

El Jutjat Social núm. 19 de Madrid ha reconegut l’existència de relació laboral entre l’empresa Deliveroo i els seus repartidors, com a resultat d’una demanda interposada per la Tresoreria General de la Seguretat Social que afecta més de 500 treballadors i treballadores.

CCOO considera molt positiva aquesta sentència per la detallada i rigorosa fonamentació que l’acompanya. Segons el parer del sindicat, rebat de forma sòlida les objeccions plantejades per part de l’empresa, tingudes en compte en altres procediments judicials que no han estat favorables als treballadors i treballadores.

Amb data 22 de juliol del 2019, el Jutjat Social núm. 19 de Madrid ha reconegut l’existència de relació laboral entre l’empresa Deliveroo i els seus repartidors. Aquesta sentència se suma a altres en les quals diversos tribunals a Espanya reconeixen la laboralitat dels repartidors d’aquesta i d’altres plataformes digitals de repartiment.

La sentència estableix que l’existència o no d’una relació laboral “no depèn sense més del nom que les parts hagin donat al seu contracte, ja que l’essencial és el contingut real de les obligacions que les parts assumeixen”. Així mateix es fonamenten de forma detallada els elements que proven l’existència d’alienitat i dependència en la relació entre l’empresa i els treballadors:
– Els mitjans i actius de major importància per al desenvolupament de l’activitat -l’aplicació Deliveroo i la marca– són propietat de l’empresa.
– Els repartidors es limiten a la realització d’un servei de transport i a percebre una retribució. Per tant no assumeixen ni els riscos ni els beneficis de la relació entre l’empresa, els restaurants i els clients finals.
– Els repartidors presten els seus serveis d’una forma completament organitzada i regida per l’empresa, fins i tot en els seus més petits detalls.

A més, la sentència impugna els arguments donats per l’empresa i treu a la llum alguns dels estratagemes utilitzats per aquesta per ocultar de forma retorçada la relació laboral que assisteix als treballadors:
– El que la plataforma ofereix no és una mera labor d’intermediació entre restaurants i clients, sinó un servei associat a la marca Deliveroo i a la seva aplicació informàtica.
– El marge d’autonomia dels repartidors es limita a aspectes que no són determinants com l’elecció del mitjà de transport, la ruta concreta i la possibilitat de rebutjar una comanda.
– El rebuig d’una comanda no és intranscendent per al repartidor, sinó que pot tenir conseqüències negatives.
– Que els repartidors poguessin prestar els seus serveis per a altres persones no és necessàriament contrari a la laboralitat.
– La possibilitat de realitzar el servei per mitjà d’altres persones sembla més una clàusula destinada a desfigurar la veritable naturalesa laboral del contracte.

L’existència d’una relació laboral, com ha dictat el jutjat, té profundes conseqüències per a les condicions laborals dels repartidors, ja que en estar sota l’Estatut dels treballadors i l’ordenament laboral que assisteix als treballadors per compte d’altri tenen dret a un salari i a una jornada laboral màxima; a l’abonament de les cotitzacions socials establertes en el règim general i, per tant, a l’accés a les prestacions del nostre sistema de protecció; a vacances, descansos i permisos reconeguts; als drets col·lectius com són el d’organitzar-se sindicalment, triar representants i negociar el conveni col·lectiu i condicions laborals, i també el dret a vaga.

Des de CCOO exigim a les denominades plataformes digitals que respectin els nostres drets laborals i compleixin amb el nostre sistema de protecció social. Seguirem lluitant des de la mobilització, la denúncia i la negociació contra aquest frau que posa en risc els nostres drets, el nostre sistema de protecció social i el nostre estat de benestar. Per això ens posem a la disposició del conjunt de treballadors i treballadores d’aquests nous models de negoci.

Barcelona, 23 de juliol de 2019