Horaris saludables per millorar l'equitat del sistema educatiu

CCOO valora la proposta de modificació d'horaris escolars de la Fundació Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

La Fundació Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) acaben de presentar el treball realitzat per un grup d’experts al voltant dels horaris escolars. Des de CCOO de Catalunya compartim els objectius d’aquesta proposta de modificació: tenir uns horaris saludables, que millorin l’equitat del sistema educatiu i els aprenentatges de l’alumnat, tot i que aquests objectius no s’aconsegueixen únicament amb modificacions horàries.

CCOO considerem que la clau de l’èxit ha de ser el consens amb la comunitat educativa i la millora de les condicions laborals del conjunt de treballadores de l’educació: administració i serveis, lleure educatiu, docents i suport educatiu. Un dels nostres objectius sindicals ha de ser l’increment dels llocs de treball de tot aquest personal, per beneficiar el conjunt de la societat.

Així mateix, qualsevol canvi ha de tenir un marc territorial, evitant que l’horari serveixi per a la competència entre centres, que haurien de compartir un projecte territorial, amb la participació dels ajuntaments en el seu lideratge.

Malgrat les dificultats que comporta, hem d’incloure dins del projecte educatiu de centre el personal externalitzat, mentre es treballa per recuperar-los per l’Administració pública.

Respecte de la proposta concreta presentada, considerem absolutament imprescindible caminar cap a un menjador universal i gratuït al conjunt del sistema educatiu si volem avançar en la millora dels horaris.

Finalment, hem de recordar que aquesta és una proposta d’entitats privades. Si el Govern de la Generalitat decideix assumir-la, serà necessari un increment de finançament de l’educació molt important i un gran esforç de consens i negociació col·lectiva. Malauradament, no sembla que l’actual Govern estigui en aquest camí.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 5 de juliol de 2019