CCOO de Catalunya reclama adequar el sistema de protecció internacional a l’increment de la demanda de sol·licituds

Amb motiu de la celebració, el 20 de juny, del Dia Mundial de les Persones Refugiades

En els darrers anys, l’Estat espanyol ha vist incrementat el nombre de sol·licituds de protecció internacional fins a arribar a ocupar el quart lloc dins de la Unió Europea amb el 8 % del total de sol·licituds. Així, al 2018, 54.065 persones que van sol·licitar protecció internacional a l’Estat espanyol (8.000 a Catalunya, la segona comunitat autònoma de l’Estat, darrere de Madrid), i en el que portem d’any, 46.000 (6.000 a Catalunya entre gener i maig) ja ho han fet, segons dades de la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat.

És per això que amb motiu del Dia Mundial de les Persones Refugiades (20 de juny), des de CCOO de Catalunya volem fer una crida sobre la necessitat d’adequar el sistema de protecció -amb els mitjans materials i humans necessaris- per donar resposta a l’increment de la demanda dels darrers anys. Com a exemple, actualment, les persones que volen demanar protecció internacional a Barcelona no poden obtenir cita fins al gener del 2020.

D’altra banda, des del sindicat considerem que hauria de canviar-se la vinculació de les polítiques d’asil del Ministeri d’Interior al de Treball, Migracions i Seguretat Social per donar més coherència al procés de protecció i deslligar-lo de les qüestions policials i de seguretat.

Al mateix temps, considerem que és absolutament necessari garantir que els expedients es tramitin amb el mínim temps possible i evitar l’acumulació de sol·licituds sense resoldre, cosa que fa que milers de persones visquin en la incertesa sobre si seran acollides o no. Més de 100.000 expedients presentats els últims anys estan sense resoldre, i quan es resolen, el 75 % de les sol·licituds es deneguen (la mitjana europea de denegacions és del 38 %).

Per últim, i pel que fa a la Unió Europea, cal iniciar d’una vegada per totes la reforma del Sistema de Dublín per configurar un veritable Sistema Comú Europeu d’Asil que constitueixi un únic, comú i eficaç sistema de protecció internacional per a tots els estats de la Unió Europea.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 20 de juny de 2019