CCOO de Catalunya ret homenatge a la balaguerina Teresa Pàmies

A càrrec de Joan Carles Gallego, director de l’Aula de Treball, Economia i Societat de CCOO de Catalunya i company de militància de Teresa Pàmies

El Servei Lingüístic de CCOO de Catalunya, en col·laboració amb la Fundació Cipriano García i el suport del Departament de Cultura, ha volgut sumar-se als actes de commemoració de l’Any Teresa Pàmies de la Generalitat de Catalunya en el centenari del naixement de l’escriptora i activista política, portant a la seu nacional del sindicat l’exposició “Teresa Pàmies. Tot és en els llibres”.

L’acte d’inauguració ha tingut lloc el 27 de maig a la tarda i ha estat a càrrec de Joan Carles Gallego, director de l’Aula de Treball, Economia i Societat de CCOO de Catalunya i company de lluita de Teresa Pàmies. En el seu parlament, Gallego ha sabut transmetre, des de la proximitat de la militància, però també des de l’admiració i el reconeixement, l’essència d’una Teresa Pàmies lluitadora, lliure, revolucionària i extremament crítica.

Gallego ha fet un rigorós recorregut per la trajectòria vital de Teresa Pàmies, començant per la seva joventut a Balaguer, en què, juntament amb el seu pare, militant del Bloc Obrer i Camperol, comença a bastir la seva voluntat revolucionària i la ferma determinació de no deixar-se domesticar. La Guerra Civil i la dictadura franquista l’obliguen a un llarg exili, durant el qual no deixa mai d’estudiar ni de practicar el periodisme militant.

Torna a Catalunya als anys setanta, moment en què, afirma Gallego, esdevé referent per a molts homes i dones amb compromís social i polític que necessiten persones com ella, de fermes conviccions, i llibres com els seus per reconciliar-se amb els propis anhels rebels i portar-los a la pràctica en l’Espanya carrinclona, grisa i elitista d’aquells anys. Més enllà de l’innegable valor de la seva obra literària, Teresa Pàmies representa el compromís polític i social, el pensament lliure i creatiu, el feminisme rigorós i revolucionari, el comunisme, el catalanisme, el valor de la militància, l’autocrítica conscient i implacable, i l’aspiració incansable d’un món de llibertat, de justícia i d’igualtat per a les futures generacions.

Segons Gallego, Teresa Pàmies és obrera, autodidacta, antifeixista, compromesa: una de les nostres. I és una de les nostres, també, en la mesura en què, com el sindicat, sent la necessitat de relligar la història, de saber d’on venim i qui som, i també la voluntat de transformar la realitat injusta a través del compromís polític i social. De fet, la trajectòria vital de Pàmies connecta amb el compromís i els valors de moltes dones i molts homes que són el cos i la força col·lectiva del sindicat. Per això, diu Gallego, CCOO de Catalunya no podia deixar d’acollir aquesta exposició.

L’exposició “Teresa Pàmies. Tot és en els llibres” romandrà al vestíbul de la seu nacional de CCOO de Catalunya (Via Laietana, 16, 08003 Barcelona) fins al 14 de juny. Ha estat produïda per la Institució de les Lletres Catalanes, amb la col·laboració del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya, l’Institut Català de les Dones i el Departament d’Educació.

Teresa Pàmies (8 d’octubre del 1919, Balaguer – 13 de març del 2012, Granada) és una de les escriptores més importants de la literatura catalana. Va escriure novel·la, assaig, articles i cròniques, i va esdevenir una destacada representant del periodisme militant d’esquerres. Va guanyar, entre d’altres, el Premi Josep Pla, l’any 1970, amb Testament a Praga, i el Premi Joan Esterlich, el 1974, amb Quan érem capitans. Va ser guardonada amb la Creu de Sant Jordi el 1984 i amb el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes l’any 2001.

Galeria de fotografies de l’acte d’inauguració