CCOO de Catalunya felicita el poble gitano i defensa els seus drets culturals i lingüístics, i la seva lluita contra la discriminació

8 d’abril, Dia Internacional del Poble Gitano

El 8 d’abril de cada any se celebra el Dia Internacional del Poble Gitano, proclamat en el Primer Congrés Mundial del Poble Gitano, celebrat a Londres l’any 1971, que va acordar també la bandera i l’himne internacional gitano, “Gelem Gelem”.

El poble gitano fa més de 1.000 anys que pateix patiment, diàspora i discriminació. Va ser víctima de l’holocaust nazi i va ser perseguit per règims dictatorials i totalitaris. La celebració del 8 d’abril és una ocasió important per al reconeixement de la seva història, la seva llengua romaní i la seva cultura, i és també un toc d’atenció contra la discriminació que encara pateix.

A Catalunya, ja han passat més de 600 anys des de l’arribada del poble gitano, però malgrat els avenços en la inclusió, encara pateix la discriminació i la manca d’una decisió política i recursos suficients per portar a terme plans d’inclusió. En els darrers anys la situació ha empitjorat amb les retallades socials i les polítiques d’austeritat imposades per la UE. La política de retallades, sobretot la manca d’una política d’habitatge social, ha provocat la reaparició i l’existència de campaments de famílies gitanes amb infants en condicions infrahumanes.

Catalunya, com l’Estat espanyol, ha quedat lluny de l’Agenda Europea 2020 sobre el poble gitano, sobre la inclusió social i la promoció de la igualtat de tracte: l’agenda insta els governs a definir i implementar actuacions en els àmbits següents: educació, treball, habitatge i salut.

CCOO defensa els drets i la cultura del poble gitano a Catalunya, la millora de la seva situació social i una vida digna. Així mateix, el sindicat exigeix l’aplicació de l’article 42.7 de l’Estatut de Catalunya del 2006, que preveu que els poders públics han de garantir el reconeixement de la cultura del poble gitano com a salvaguarda de la seva realitat històrica.

CCOO de Catalunya considera que el poble gitano forma part de les diversitats de la classe treballadora catalana, a les quals el sindicat, com a moviment sociopolític, de la diversitat i de classe vol representar i defensar. Atenent aquests interessos socials, laborals i cívics del conjunt de la classe treballadora, CCOO aposta per la igualtat de tracte, la no discriminació i la igualtat d’oportunitat en l’accés, la formació i la promoció en el món laboral.