CCOO de Catalunya denuncia que el frau i l’evasió fiscal roben al teixit productiu i al sistema del benestar recursos imprescindibles per garantir unes condicions de treball i de vida dignes

En el Dia d’Acció Global contra els Caus Fiscals (3 d’abril), el sindicat se suma a la concentració d’avui, a les 18.30 hores, davant de la delegació de la Comissió Europea a Barcelona

El passat 26 de març, el Parlament Europeu aprovava, amb una important majoria (505 vots contra 63, amb 87 abstencions), una resolució sobre crims financers, evasió i elusió fiscal (2018/2121 (INI)). L’informe del Comitè TAX3 que li servia de base denunciava les pràctiques descobertes per escàndols com Lux Leaks, els “Papers de Panamà”, els “Papers del Paradís” o Bahamas Leaks, i situava en prop de 200.000 milions els diners que perd la ciutadania europea anualment tan sols per la planificació fiscal agressiva de les multinacionals. L’evasió fiscal de les mateixes companyies ens costa més de quatre vegades aquesta xifra que s’eleva, en l’àmbit de la UE, a 825.000 milions d’euros.

Les pràctiques de les multinacionals, que desvien a paradisos fiscals del 40 al 60 % dels seus beneficis, no tan sols suposen una competència deslleial cap a les empreses mitjanes i petites, sinó un espoli permanent d’aquells recursos que són imprescindibles per garantir la qualitat de vida de la ciutadania, la sostenibilitat del nostre sistema del benestar, i també la robustesa del nostre teixit productiu.

Per a CCOO de Catalunya, el problema comença amb la manca de visibilitat i de presència en el debat públic d’un tema que és central per a la immensa majoria dels ciutadans i treballadors i treballadores, i amb l’opacitat que s’ha instal·lat progressivament en el sistema fiscal al llarg de les darreres dècades. Fa ja 40 anys que el tipus oficial de l’impost sobre societats ha anat reduint-se a escala global, i, al mateix temps, en paral·lel, han anat minvant també els ingressos reals per les pràctiques d’evasió i d’elusió fiscal que semblen haver-se normalitzat en bona part de les empreses multinacionals. La desigualtat s’ha instal·lat no tan sols en l’accés a la renda, amb salaris minvants, sinó també en la qualitat d’uns serveis públics infradotats, i en una pèrdua de progressivitat fiscal que ha acabat concentrant l’esforç fiscal en les famílies i en les persones treballadores. El resultat és la precarietat i la pobresa laboral, però també la pressió sobre les inversions, els serveis i les prestacions públiques, amb una ofensiva permanent sobre les pensions, i una retallada d’inversions en equipaments i infraestructures que afebleix el nostre teixit productiu.

El frau, l’evasió i l’elusió fiscal comporten, a més, l’augment del deute públic, que se situa en rècords històrics, i que és fruit de la transferència del deute i del risc financer generat per la irresponsabilitat d’aquelles empreses i multinacionals que, en la immensa majoria dels casos, desvien els seus beneficis als mal anomenats paradisos fiscals. La suposada “superació de la crisi” ha comportat un model de creixement sense redistribució, que empobreix les persones que viuen del seu treball o d’una prestació o pensió. Tot i que s’han recuperat els beneficis de les empreses, cal recordar que tan sols a l’Estat la recaptació per impost de societats va descendir, del 2007 al 2017, de 44.823 a 23.143 milions d’euros, mentre els salaris, especialment els més baixos, han arribat a perdre d’un 3 a un 10 %. La impunitat amb la qual massa sovint es realitzen les pràctiques de frau, evasió i elusió fiscal, que enriqueixen els caus fiscals i espolien els comptes públics, domèstics i familiars, requereix una intervenció urgent, que necessita més recursos per la inspecció, però també més visibilitat en el debat públic.

En aquest sentit, CCOO de Catalunya reclama que les eleccions a la Unió Europea, en l’àmbit municipal i també en l’àmbit de l’Estat, recuperin la centralitat d’un debat, el del model fiscal i laboral, que determina la qualitat de vida de la immensa majoria de la població.

A les portes del congrés de la Confederació Europea de Sindicats (CES), que se celebrarà del 21 al 24 de maig a Viena, CCOO de Catalunya no vol deixar passar l’oportunitat, en aquest Dia d’Acció Global, per sumar-se a aquelles reivindicacions que comparteixen més de 45 milions de treballadors i treballadores organitzades a la Unió Europea, i que són:
– Aplicar una base imposable consolidada comú de l’impost de societats de totes les empreses de la UE com a mesura per lluitar contra l’evasió fiscal.
– Exigir a les empreses multinacionals la presentació obligatòria i sistemàtica d’informes públics país per país.
– Aplicar la nova definició d’establiment permanent digital per lluitar contra l’evasió fiscal.
– Aplicar un veritable impost europeu sobre les transaccions financeres.
– Aplicar un tipus únic de l’impost de societats de com a mínim el 25 % a escala europea per evitar el dúmping fiscal.

CCOO de Catalunya se suma també a la concentració d’avui dimecres, 3 d’abril, en el Dia d’Acció Global contra els paradisos fiscals, a la qual convoca la Plataforma per la Fiscalitat Justa, Ambiental i Solidària, a partir de les 18.30 hores, al davant de l’Oficina de la Comissió Europea a Barcelona (pg. de Gràcia, 90).

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 3 d’abril de 2019