CCOO exigeix polítiques de mobilitat sostenible als edificis de la Generalitat davant els problemes de contaminació

Primers resultats d’una enquesta sindical on s’evidencien mancances

El Sector de la Generalitat de la Federació de Serveis a la Ciutadania (FSC) de CCOO de Catalunya ha distribuït recentment un qüestionari en línia per tal de recollir informació sobre els hàbits de mobilitat als centres de treball d’aquesta administració pública.

Les més de 4.200 respostes rebudes també permeten conèixer l’opinió de les persones treballadores en relació amb els diferents mitjans de transport i establir algunes línies d’actuació per millorar la situació actual.

Una dada important és que el 47,7 % de les persones enquestades utilitzen el transport públic com a mitjà de transport principal. En segon lloc es troben els desplaçament amb vehicles privats motoritzats (cotxe o moto), amb el 36,6 % de respostes. Els desplaçaments a peu i en bicicleta sumen el 16 %.

Respecte a les mesures de mobilitat més sostenible, cal destacar que 4 de cada 10 persones enquestades afirmen que no hi ha cap tipus de mesura als seus centres de treball. Cal afegir-hi que un 17 % manifesten desconèixer aquesta qüestió.

Més d’un 60 % de les persones participants desconeix si existeix un pla de desplaçament o de mobilitat al seu centre de treball. Només un 3 % confirma l’existència d’aquest instrument, que, precisament, emana de normatives aprovades per la mateixa Generalitat de Catalunya. És obligatori a molts edificis públics que encara no l’han aprovat ni desenvolupat, el que resulta del tot contradictori a l’hora d’avançar en objectius de reducció de la contaminació atmosfèrica i de prevenció de riscos laborals. Pel que fa als accidents de trànsit, un total de 250 persones enquestades han patit un accident de trànsit per motius laborals en els darrers 3 anys. De segur estem davant del principal motiu de baixa de milers de treballadors i treballadores.

Des de CCOO hem elaborat unes conclusions preliminars a partir de les respostes. Es pot afirmar que hi ha marge per fomentar la mobilitat més sostenible. Més d’un terç del personal de la Generalitat es desplaça encara amb vehicle particular, i una bona part d’aquests usuaris i usuàries el fan servir per anar a dinar. D’aquesta manera s’incrementa el risc de patir un accident. En canvi, moltes persones viuen a menys de 5 kilòmetres del seu lloc de treball, el que fa necessari plantejar mesures per incentivar anar a peu o amb bicicleta.

A partir d’aquesta situació, considerem imprescindible elaborar plans de desplaçament que permetin analitzar els patrons de mobilitat de tota la plantilla i partir d’una bona diagnosi tècnica. El debat i l’aprovació de manera concertada d’un pla d’actuacions pot permetre executar les mesures acordades amb efectivitat i bon resultats per als treballadors i treballadores d’aquesta administració pública i la societat en general.

CCOO exigeix impulsar els treballs en relació amb la mobilitat de la Generalitat, superant la inacció actual, a partir de l’activació d’àmbits de participació, sobretot davant la previsió de canviar la ubicació d’algunes seus de la Generalitat al nou districte administratiu, a Zona Franca de Barcelona, que afecta milers de persones. Cal valorar el seu impacte sobre la xarxa viària i els serveis de transport públic, però cal especialment acordar mesures correctores com es va realitzar en el cas de l’Agència Tributària de Catalunya, que opera en aquest districte des de fa ja uns anys.

La creació d’autobusos-llançadora, el foment del cotxe compartit, l’ampliació del tiquet transport o la cessió de bicicletes són exemples de mesures que tímidament s’estan aplicant en alguns departaments. Ara cal una planificació integral de la mobilitat que faci incorporar aquest conceptes a tots els centres que depenen de la Generalitat, amb costos d’aplicació força reduïts i assumibles.

Aquestes mesures de l’àmbit de mobilitat ajudarien al compliment de la normativa de qualitat de l’aire, especialment important en episodis de contaminació com el que estem patint aquest dies. El Sector de la Generalitat de l’FSC-CCOO reclama coherència i voluntat política en el desplegament de normatives que han estat aprovades per aquesta i altres administracions públiques per tal d’avançar en importants reptes socials i ambientals.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 27 de febrer de 2019