CCOO convoca vaga d’interventors de trens a Renfe el 14 de desembre a tot l’Estat

La falta de plantilla fa impossible prestar un servei de qualitat i amb la seguretat desitjable per als viatgers

CCOO ha convocat una jornada de vaga de 24 hores el proper 14 de desembre per al col·lectiu d’Intervenció en Ruta de Renfe. Ho fa davant l’immobilisme de l’empresa davant de les reivindicacions dels aproximadament 1.800 treballadors i treballadores pertanyents a aquest col·lectiu i els continus incompliments de les normes establertes.

La principal demanda de CCOO és l’augment de la plantilla, ja que la disminució del personal d’Intervenció al costat de l’augment del nombre de trens té una gran repercussió, tant a nivell intern, en les seves condicions laborals, com en la qualitat de la prestació del servei a les viatgeres/rs i la seva seguretat. A Rodalies, la falta de plantilla qüestiona un servei essencial a la ciutadania molt deteriorat amb la inseguretat d’usuaris i treballadors, que conviuen amb un frau desmesurat, actes vandàlics, agressions, furts… Aquesta falta d’efectius al Grup Renfe per garantir el servei segur i de qualitat fa que CCOO reclami una vegada i una altra un pla plurianual que incrementi i rejoveneixi la plantilla, per la qual es requereix uns nivells d’ingrés molt superiors als realitzats en els últims anys. Actualment la continuïtat del transport per ferrocarril que presta Renfe a les Terres de Lleida està en perill per falta de plantilla.

CCOO denuncia que el nombre de circulacions de trens de Llarga Distància, Mitja Distància i AVE que es realitzen sense interventor/a augmenta cada dia, afectant de forma negativa als usuaris i usuàries del ferrocarril que paguen per un servei que no reben, cosa que resulta més greu quan el tren que circula sense personal d’intervenció en ruta és de les circulacions declarades Obligació de Servei Públic (OSP) i que per tant se sufraguen amb compensacions econòmiques que Renfe rep de l’Administració. Al mateix temps, aquesta falta de personal a bord dels trens compromet la seguretat i l’atenció en cas d’inconvenients o contratemps durant el trajecte, per causes imputables o alienes a Renfe, havent-se donat casos de baralles amb danys entre viatgers que han impossibilitat el viatge.

A més, es constata la impossibilitat de poder prestar, amb plenes garanties, els serveis que Renfe ofereix per no disposar del personal necessari. De fet, en alguns trajectes se suprimeix sistemàticament el servei de “menors sense acompanyant”, amb el consegüent incompliment per part de Renfe dels serveis oferts.

El personal d’Intervenció reclama, entre d’altres, qüestions relacionades amb la determinació de funcions i l’establiment de procediments que afecten a diferents aspectes del acompliment del seu treball diàriament, els continus incompliments que impedeixen solucionar problemes de distribució de les càrregues de treball i les condicions laborals de les i els treballadors. També critiquen la falta d’adopció de mesures suficients que minimitzin les agressions, físiques i verbals, que sovint pateix aquest col•lectiu per situacions derivades de l’exercici de les seves funcions.

Segons declara Manuel M. Nicolás Taguas, secretari general del Sector Ferroviario de CC.OO., “la conflictivitat, tant a Renfe com a Adif, per la falta de creació d’ocupació, els incompliments sobre la negociació de la jornada i altres mesures recollides en el II Acord per a la millora de l’ocupació pública i de condicions de treball, a més de molts altres problemes laborals, podria portar a la convocatòria de més mobilitzacions durant el període nadalenc”.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 4 de desembre de 2018