CCOO de Catalunya valora la proposta de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica del Govern central

El Ministeri de Transició Ecològica presenta una proposta agosarada, amb riscos i oportunitats

El Govern central ha anunciat aquest dies la presentació d’un esborrany de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, amb l’objectiu, entre d’altres, de donar compliment als acords de París sobre canvi climàtic, assolits l’any 2015 per pràcticament tota la comunitat internacional. L’esborrany d’avantprojecte de llei que impulsa el Ministeri de Transició Ecològica ha estat lliurat a diverses organitzacions, entre les quals es troba CCOO.

Un exemple del seu abast és la proposta sobre la restricció dels vehicles amb motor de combustió en l’horitzó 2040 (matriculació) i 2050 (circulació en vies públiques). Aquesta mesura requereix una transició del model actual, amb una agenda planificada i negociada entre administració, patronals i sindicats. Haurà de tenir en compte l’ocupació actual, les condicions laborals i l’ocupabilitat futura d’un sector referent a la indústria de Catalunya.

Des de CCOO de Catalunya entenem que el Govern ha de obrir un espai de diàleg permanent amb el sector i els agents socials per planificar i concretar les necessàries inversions privades i públiques que facin de la indústria de l’automòbil un sector avantguardista del canvi de model productiu i de la revolució industrial a Europa, com ja vam fer als anys 80.

Tanmateix, no s’han generat els espais d’interlocució amb els teixits econòmics i socials per construir propostes compartides des d’un inici, evitant episodis d’alarma social envers alguns temes sensibles, com s’han produït.

La proposta de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica conté altres aspectes a destacar. En matèria d’energies renovables, l’esborrany indica un fort impuls aquesta tecnologia neta, amb la previsió d’una instal·lació anual de 3.000 nous MW/any, el que permetria la definició d’un mix elèctric amb un 70% d’energia d’origen renovable per l’any 2030, assolint els compromisos amb la UE. Aquesta planificació permetria reactivar l’ocupació en el sector de les renovables i revertir la dinàmica anterior al sector com a conseqüència de les polítiques energètiques del Partit Popular.

Al document presentat també es detallen mesures ambicioses en matèria d’eficiència energètica i de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. Cal destacar el pla de renovació d’edificis, especialment interessant de cara a poder reactivar i modernitzar un sector fortament colpejat per la crisi econòmica com és el de la construcció. Aquest nou pla possibilitaria la seva necessària transformació cap a un model més industrialitzat, ambientalment i socialment més sostenible i de major valor afegit.

La inclusió a l’esborrany d’una estratègia de transició justa, una aportació del moviment sindical per considerar els impactes dels canvis de model productiu sobre les persones treballadores i per establir mesures solidàries de compensació, pot significar una bona eina per avançar alhora en els eixos social, econòmic i ambiental. Però caldrà concretar-la en el procés de negociació.

Des de CCOO de Catalunya treballarem amb la resta del nostre sindicat a nivell de l’Estat per fer un trasllat de les nostres aportacions i esmenes a l’esborrany de llei presentat, amb l’objectiu de garantir una transició justa en la seva tramitació i desenvolupament.

Estem davant d’un gran repte, però també creiem que aquesta iniciativa presenta moltes oportunitats per garantir el canvi de model productiu amb la creació de nous jaciments d’ocupació amb bones condicions de treball, amb retorn ambiental i amb millor qualitat de vida tant a Catalunya com a l’Estat espanyol.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 15 de novembre de 2018