CCOO considera que la sentència del Tribunal Suprem és incomprensible per a la ciutadania, aprofundeix en la desconfiança sobre el sistema judicial i exigeix sense demora una Llei Hipotecària que reguli tots els extrems vinculats a la concessió d’hipoteques

Una sentència que provoca alarma social i exigeix una regulació garantista

Després de dos dies de deliberació, el Tribunal Suprem ha fet marxa enrere per a, ignorat el seu últim dictamen, recuperar la doctrina anterior a la sentència del 18 d’octubre. L’alt tribunal ha fallat finalment que seran els clients els qui hagin d’assumir el cost de l’Impost d’Actes Jurídics Documentats. El canvi de criteri i la forma en la qual s’ha produït (amb una revocació en ple de la sentència que havia adoptat la sala especialitzada del Tribunal Suprem), provoquen una innegable alarma social i instal·len un dubte sobre la independència judicial, que un estat de dret no es pot permetre.

No és la primera vegada que els tribunals són els que acaben de definir els criteris sobre el negoci financer, particularment en el referit a la concessió d’hipoteques (clàusules sol sense anar més lluny) o altres productes financers (preferents). Per a CCOO, els successius canvis de criteri que s’han produït en amb prou feines 25 dies respecte als actes jurídics documentats són un despropòsit que provoca alarma social i una comprensible reacció ciutadana.

Per a CCOO, i sense prejudici del paper que el poder judicial ha de tenir com a garant de la legalitat vigent, el que és prioritari és actualitzar les normes que protegeixin els drets dels consumidors i usuaris, i donin seguretat jurídica a l’activitat financera. No és de rebut que la Llei Hipotecària porti dos anys “dormida” en seu parlamentària, quan és la norma destinada a dotar de seguretat jurídica en el sector i a garantir la protecció dels drets dels clients, en una activitat amb una evident asimetria en la informació.

La igualtat davant la Llei és un principi irrenunciable en un Estat de Dret, i la debilitat en la regulació legal deixa indefensa a la ciutadania davant la capacitat d’acció dels lobbys empresarials. D’altra banda, la falta de seguretat jurídica condiciona decisions econòmiques no solament al mercat hipotecari. Recordem que aquesta sentència pot tenir un recorregut judicial fins a instàncies europees, per la qual cosa encara no és un tema resolt en ferm.

Finalment, recordar que aquestes polèmiques producte de la deficiència en la regulació, de vegades, de males pràctiques financeres en unes altres, o d’actuacions de la justícia com la qual ara ens ocupa, acaben tenint conseqüències sobre les i els treballadors del sector. Són elles i ells els qui finalment treballen amb els consumidors, clients i usuaris, i sofreixen les conseqüències de decisions alienes, que provoquen indignació social.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 7 de novembre de 2018

Feu clic per veure les declaracions de Javier Pacheco, secretari general de CCOO de Catalunya, efectuades el dimecres 7 de novembre de 2018.