CCOO signa el principi d’acord del X Conveni del comerç de Catalunya, que millora els salaris i els drets per frenar la precarietat en el sector

Per als anys 2017-2020

El 24 de juliol s’ha arribat a un principi d’acord per renovar el X Conveni col·lectiu de treball del sector del comerç de Catalunya per a subsectors i empreses sense conveni propi per als anys 2017-2020. CCOO valora com a molt positius els avenços previstos, ja que responen als objectius sindicals fixats pel que fa als increments salarials, amb més increment als salaris més baixos, i alhora, es millora en drets per frenar la precarietat laboral i millorar la conciliació de la vida laboral i la personal.

El principi d’acord, que CCOO ratificarà per l’afiliació i representativitat properament, recull avenços en matèria salarial i social per al període 2017-2020. Aquestes modificacions són les següents:
– Excedències: possibilitat de prorrogar-se si es demana per períodes inferiors al límit màxim. Després d’una excedència voluntària es garanteix que es farà amb la mateixa jornada i altres condicions.
– Contracte de formació, contractació de persones amb discapacitat, vacances i protecció a la maternitat i paternitat: es millora la seva redacció.
– Contractació a temps parcial: s’estableix la prioritat per passar a temps complet abans que l’empresa recorri a noves contractacions.
– Jornada de treball: es millora la durada dels descansos en els horaris partits (d’un mínim de 90 min a 60 min). Es redueix la jornada màxima del subsector de joguines per equiparar-la amb la resta de sectors (reducció de 12 hores, de 1.792 a 1.780).
– Llicències retribuïdes:
+ S’incrementa un dia més en cas de naixement de fill/a o malaltia greu o hospitalització o defunció de parents fins a segon grau de consanguinitat o afinitat (també si hi ha desplaçament)
+ En els permisos per hospitalització es podran gaudir mentre dura el fet causant.
+ S’amplia en 2 hores (de 12 h a 14 h) la bossa per assistència mèdica i acompanyament de fills/es menors de 16 anys (abans 12 anys).
+ Es pacta un nou permís retribuït de 20 hores per acompanyar familiars de fins a primer grau a tractaments per malaltia greu.
+ S’iniciarà el gaudi dels permisos el primer dia laborable.
+ S’amplia l’acumulació de la lactància de 14 a 15 dies laborables.

– Compensació i absorció: limitem la compensació i absorció d’alguns conceptes durant la vigència del conveni.
– Retribució en vacances: es garanteix el dret a percebre comissions i/o incentius.
– Increments salarials:
+ 2017: 1,10% (IPC real de l’esmentat període)
+ 2018: 2,5%.
+ 2019: 2% fix. Variable: Si el PIB del 2019 és igual o superior a 2,5% s’addicionarà a l’increment fix un 3% (grups I, II i III), un 2% (grup IV) i un 1% per als grups V i 0.
+ 2020: 2% fix. Variable: Si el PIB del 2020 és igual o superior al 2,5% s’addicionarà a l’increment fix un 5% (grups I, II), un 4% (grup III) i un 3% (grups IV, V i 0).
+ Els conceptes antiguitat, plus nocturnitat, vestuari, transport i preu hores treballades en diumenge i/o festiu es revaloritzaran amb els increments fixos pactats.
+ Per al sector de joguines, els salaris superiors a 14.000 tindran l’increment fix més un 50% del variable i per als salaris inferiors a 14.000 s’aplicarà l’increment fix i el 100% del variable.
+ S’eliminen nivells retributius per edat.

– Crèdit sindical: s’amplia per als trams entre 31 i 500 treballadors i treballadores.
– Comissions de treball: es creen dues, una per reestructurar la classificació professional i una altra per estudiar els nivells d’absentisme i les seves causes.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 25 de juliol de 2018