Reunió del secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, amb el conseller de Treball de la Generalitat, Chakir El Homrani

El sindicat demana alliberar recursos per al correcte desenvolupament de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC)

Una delegació de CCOO de Catalunya encapçalada pel seu secretari general, Javier Pacheco, es reuneix avui dimarts, 17 de juliol, amb el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat, Chakir El Homrani. El sindicat li trasllada les principals reivindicacions per aconseguir treball digne, millorar el benestar i eradicar la desigualtat i la pobresa.

En primer lloc, sobre la Renda Garantida de Ciutadania, que no està arribant a totes les persones que la necessiten i hi tenen dret. Per això cal habilitar recursos complementaris i complir el pacte que va portar a la seva creació legal. CCOO recorda que la seva percepció ha de ser compatible amb els ingressos laborals.

En segon lloc, Javier Pacheco planteja la necessitat de mantenir els programes vinculats a la Garantia Juvenil, i ampliar-ne l’abast i les funcions, donant continuïtat a la Xarxa d’Impulsors dins d’un Pla d’ocupabilitat jove. També, l’FP dual s’ha de constituir en un sistema d’inserció laboral de qualitat.

Ja és imprescindible un Pla d’acció contra les desigualtats i les discriminacions a la feina per raó de gènere, orientació sexual, origen, diversitat funcional i d’altres, i reorganitzar els centres especials de treball per tendir a l’ocupació ordinària. Així mateix, reclamem una Llei d’igualtat retributiva d’homes i dones per a l’eradicació de la bretxa salarial de gènere.

CCOO pensa preguntar pel desenvolupament de la Llei d’Autonomia personal i per la millora que ha de suposar en l’atenció a la dependència i reclamem que hi puguem participar. Caldria negociar al mateix temps un Conveni per al personal de Geriatria, que està treballant en condicions molt dures i amb ràtios inassumibles.

És necessari un pla d’Inspecció de Treball contra la precarització, que comporti sanció per al frau en la contractació, la prolongació de la jornada de treball, les hores extra no pagades o l’incompliment del conveni. Alhora ha d’identificar les falses relacions col·laboratives i els falsos autònoms i actuar-hi en contra.

El Marc català de relacions laborals necessita un nou impuls per:
-Reconèixer nous convenis (com el del sector de la recerca, entre d’altres) i reordenar els existents, tal i com s’ha indica l’Acord Interprofessional de Catalunya (AIC) assolit en aquests dies entre les patronals i els sindicats més representatius.
-Desenvolupar i finançar al marc estratègic català de seguretat i salut en el treball.
-Dotar de recursos el Tribunal Laboral de Catalunya, el Consell de Relacions laborals i un marc extrajudicial de conflictes per a les Administracions Públiques.
-Establir un marc de governança i una dotació extraordinària per a la formació per al treball, amb un pla de xoc per als aturats i aturades de llarga durada.
-Reforç del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) perquè gestioni la informació, l’acompanyament i les beques al servei de les persones treballadores dels centres de formació i de les empreses.
-Regular el treball autònom.

Javier Pacheco insisteix en la conveniència d’enfortir els marcs de concertació, de forma àmplia, perquè la democràcia es produeixi també en la presa de decisions en el treball, des de la redacció de les lleis i els reglaments, passant pels òrgans col·legiats de governança, i amb voluntat política per part del govern. Cal fer-ho en un marc reconegut, que garanteixi la transparència i el retiment de comptes, i per això proposem una Llei de Participació Institucional, que estableixi els drets i les obligacions de les organitzacions socials i les formes de participació des de la representativitat.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 17 de juliol de 2018