La Inspecció de Treball dona la raó a CCOO per la denúncia interposada contra la cadena Hooters per faltar a la dignitat de les seves treballadores

El sindicat té activa la campanya “Cos sí, cosa no” contra la cosificació de les dones i la discriminació

La Inspecció de Treball conclou que Hooters incorre en una infracció a la “dignitat de les treballadores en el desenvolupament de la seva activitat professional”. L’Informe d’Inspecció de Treball confirma la denúncia interposada per CCOO contra l’empresa Hooters de Castelldefels, en resoldre que oferir a les treballadores un vestuari de treball que implica ensenyar gran part del cos i en particular zones especialment íntimes és una falta greu contra el dret de tota persona treballadora “al respecte de la seva intimitat i a la consideració deguda a la seva dignitat” incomplint així l’article 4.2.e) del TRET, Reial decret legislatiu 1/1995.

CCOO valora molt positivament aquesta resolució perquè afavoreix l’acció sindical per erradicar aquesta pràctica discriminatòria i vexatòria contra les dones treballadores en cosificar-les. Malauradament aquesta pràctica, CCOO denuncia que es dona en sectors amb atenció directa al públic com són la restauració, l’hostaleria i el comerç, fires i congressos -entre d’altres-, on el màrqueting de les empreses utilitzen en la relació laboral el cos de les dones, especialment les parts íntimes, com a reclam sexualitzat desproporcionat i injustificat en el desenvolupament de l’activitat professional.

La Federació de Serveis de  de Catalunya va denunciar l’1 de desembre del 2017 a Inspecció de Treball a Hooters perquè investigués les característiques de les condicions laborals de la cadena davant la seva obertura a Castelldefels. La cadena Hooters, molt coneguda als EUA amb el sobrenom de breastaurant (restaurant de les mamelles) va iniciar la seva activitat a Castelldefels no exempta de polèmica i acusada de tracte sexista a les seves treballadores en les ofertes de treball i en el vestuari de treball. En el transcurs de les actuacions d’investigació de la Inspecció, l’empresa va comunicar que va decidir deixar d’operar sota la marca Hooters i que l’establiment seria substituït per una altra marca de restauració.

CCOO va interposar aquesta denúncia per estar plenament d’acord amb la Declaració del Consell Nacional de les Dones de Catalunya de considerar que la comunicació publicitària de la cadena Hooters en els seus restaurants és sexista, i per tant, il·lícita, i que basa la seva estratègia en la reproducció d’estereotips de gènere que utilitza el cos de les dones com a reclam per a la captació dels seus clients.

CCOO de Catalunya té activa la campanya “Cos sí, cosa no” en contra de la cosificació de les dones, precisament per a denunciar i actuar davant de la manca de dignificació de la dona quan se la qualifica en funció de la seva bellesa o de la seva correspondència amb el desig sexual masculí, sense fer referència ni a la seva capacitat racional ni a la seva dignitat humana. Sovint, el cos de la dona es mostra i es tracta com un mer objecte que ha de ser explotat i exposat, de vegades -també- juntament amb altres objectes o productes.

CCOO denuncia que models com els dels restaurants Hooters ataquen de forma directa i frontal els drets de les dones -que són drets humans-, i són un mirall vergonyós per la lluita contra la violència masclista i malmeten el model de societat que volem.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 29 de juny de 2018