CCOO de Catalunya reivindica la funció cohesionant del Pilar Europeu de Drets Socials (PEDS) i crida als Estats membres a la seva consecució

El 9 de maig se celebra el Dia d’Europa

Dins d’un any la Unió Europea es trobarà, un altre cop, en un període electoral, a una cruïlla de possibilitats i diferents escenaris que es poden dibuixar pel futur de tots els ciutadans i totes les ciutadanes dels nostres països.

L’estabilitat política, la justícia social i la igualtat estan en joc en un moment d’incertesa econòmica i social. Europa ha d’estar a l’alçada de les demandes dels treballadors i treballadores per tal de reafirmar el seu caràcter integrador i la seva vocació cap a un desenvolupament sostenible.

Al mig de la disruptiva revolució digital, d’importants canvis en el model productiu, de noves formes del treball que posen en perill les conquestes de la classe treballadora, és imprescindible enfortir la cohesió social, el sentiment de pertinença i el valor de la solidaritat. Això es pot fer construint un escenari real de canvis en la millora de les condicions de vida i de treball de la ciutadania europea.

Una acollida justa i de qualitat de les persones refugiades per causes humanitàries o econòmiques ha de ser una prioritat. Així com ho és garantir una adequada dimensió comunitària de les polítiques d’asil i migració, que no tractin exclusivament el fenomen migratori mitjançant les polítiques securitàries. S’ha d’enfortir el projecte de construcció europeu amb polítiques d’acollida i igualtat de drets. Accions imprescindibles també per donar resposta al creixement de les actituds racistes i xenòfobes en el marc de la Unió Europea, alimentades per forces polítiques de dreta que auguren una deriva autoritària com a panacea en un moment d’inestabilitat.

Davant d’això i en el marc del Dia d’Europa (9 de maig), CCOO de Catalunya torna a reclamar la recuperació i l’enfortiment del Pilar Social com a element central del model europeu de benestar, així com la posada en marxa de l’Autoritat Laboral Europea que vol ser un instrument útil en la mobilitat justa i contra el dumping salarial entre els mateixos països d’Europa.

La revisió de les regles incloses en els tractats de comerç i inversions que afebleixen les conquestes socials i laborals i externalitzen la resolució de les controvèrsies a espais aliens al control democràtic i ciutadà es fa també necessària en el context geoeconòmic que s’està construint a nivell global.

Així com també és necessària una acció coordinada per lluitar en contra de l’evasió i l’elusió fiscal, per unes pensions públiques i dignes, per l’eliminació de la bretxa salarial i dels sostres de vidre de les dones al mercat laboral.

CCOO de Catalunya reclama la urgència de tornar a posar la centralitat del món del treball a l’agenda política, com a resposta segura per a la construcció d’una Europa inclusiva, sostenible i solidària, mitjançant també l’enfortiment dels espais del diàleg social.

Una Europa a dues velocitats beneficiaria només als moviments d’extrema dreta que volen identificar el procés de construcció europea com el problema i no com la solució.

CCOO de Catalunya, en els propers mesos, engegarà unes accions preparatòries de cara a les eleccions del Parlament Europeu del maig del 2019 per conèixer el posicionament dels eurodiputats catalans al voltant de qüestions cabdals com el Producte Paneuropeu de Pensions Individuals (PEPP), el Pilar Europeu de Drets Socials (PEDS), la igualtat i el Tractats de Comerç i Inversions (TCI).

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 8 de maig de 2018