CCOO de Catalunya reclama la ratificació del Conveni 189 de l’OIT per dignificar el treball de la llar i les cures

Amb motiu del Dia Mundial de les Treballadores de la Llar, el 30 de març

El Conveni 189 de l’Organització Internacional del Treball (OIT) és un tractat adoptat l’any 2011 per la Conferència Internacional del Treball que exigeix als estats prendre mesures per dignificar el treball de la llar i equiparar les treballadores i treballadors d’aquest sector a la resta de treballadores i treballadors. Malauradament, l’Estat espanyol no ha ratificat aquest conveni, cosa que l’obligaria a adaptar la legislació espanyola als compromisos establerts al conveni. Tanmateix, en el marc de la Unió Europea sí que ho han fet països com Alemanya, Itàlia, Bèlgica, Portugal, Finlàndia i Irlanda.

En aquest sentit, cal esmentar que les reformes legals del 2011 i 2012, que van reconèixer el caràcter laboral del treball de la llar i s’inspiraven en alguns punts del Conveni 189, van desaprofitar l’oportunitat d’equiparar les treballadores de la llar a la resta de treballadors i treballadores del règim general. Per contra, la seva inclusió com a sistema especial dins del règim general ha comportat el manteniment d’elements clarament discriminatoris, com ara el desistiment voluntari (acomiadament per falta de confiança), l’exclusió de la Llei de prevenció de riscos laborals, del Fons de Garantia Salarial i molt especialment de les prestacions d’atur, entre altres.

Cal esmentar que el treball de la llar és un dels sectors amb més incidència del treball informal, amb les mancances de drets laborals que això comporta, i concentra un elevat percentatge de dones immigrades. A més, el fet de ser dones i immigrades afegeix elements de discriminació a la relació laboral, pel desconeixement dels recursos disponibles i dels drets que les emparen, i moltes vegades per la irregularitat administrativa en què es troben.

Des de CCOO de Catalunya fa molt de temps que es reivindiquen unes condicions laborals dignes per a aquest col·lectiu, que continua sent infravalorat i invisible davant la societat, però que és una part important de la força del treball i que aporta una contribució fonamental a l’economia.

En els últims anys hem participat activament en el marc del Consell Municipal d’Immigració de Barcelona i de la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya en l’elaboració i implementació de propostes per dignificar el treball de la llar i les cures. A més, des del Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers (CITE), en col·laboració amb la Federació de Construcció i Serveis del sindicat, hem obert un punt d’atenció específica a treballadores de la llar en temes legals i laborals. I també formem part, juntament amb la UGT i cinc entitats de dones immigrades, en el Grup d’acció per la ratificació del Conveni 189.

És per això que amb motiu de la celebració, el dia 30 de març, del Dia Mundial de les Treballadores de la Llar, des de CCOO de Catalunya ens volem refermar en la demanda de la ratificació del Conveni 189 de l’OIT per part de l’Estat espanyol com a premissa inexcusable per dignificar el treball de la llar i les cures.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 29 de març de 2018