El CITE (Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers) de CCOO obre un punt d’informació per a treballadores de la llar estrangeres

Tràmits d’estrangeria i aspectes bàsics de normativa laboral

El treball de la llar és un dels sectors amb més incidència del treball informal, amb les mancances de drets laborals que això comporta, i concentra un elevat percentatge de dones immigrades. A més, el fet de ser dones i immigrades afegeix elements de discriminació a la relació laboral, pel desconeixement dels recursos disponibles i dels drets que les emparen, i moltes vegades per la irregularitat administrativa en què es troben. Com ha posat de manifest la Memòria del CITE de l’any 2017, però també la d’anys anteriors, el treball de la llar i de cures és el principal sector d’ocupació de les persones ateses per la xarxa d’oficines del CITE (40,5%), però també és el primer sector en treball irregular (45,2 %).

Cal esmentar que les reformes legals del 2011 i del 2012, que van reconèixer el caràcter laboral del treball de la llar, van desaprofitar l’oportunitat d’equiparar les treballadores de la llar a la resta de treballadors i treballadores del règim general de la Seguretat Social. En aquest sentit, la seva inclusió com a sistema especial dins del règim general comporta elements clarament discriminatoris, com ara el manteniment del desistiment voluntari, l’exclusió de la Llei de prevenció de riscos laborals, del Fons de Garantia Salarial i, molt especialment, de les prestacions d’atur, entre altres.

D’altra banda, cal tenir en compte que la situació d’aïllament de les treballadores i el desconeixement dels seus drets agreugen la seva situació de precarietat i afecten la seva capacitat d’organitzar-se i de reivindicar els seus drets.

És per això que el CITE, en col·laboració amb la Federació de Construcció i Serveis de CCOO de Catalunya, obre, a partir del dimarts 6 de febrer, un punt d’atenció específic setmanal adreçat a treballadores de la llar estrangeres. Aquest punt d’informació, ubicat als locals del CITE a la Via Laietana, 16, 1a planta, de Barcelona, atendrà les consultes vinculades amb la Llei d’estrangeria o sobre aspectes laborals bàsics, de manera gratuïta, d’aquestes treballadores.

Des del CITE i des de CCOO de Catalunya fa molt de temps que es reivindiquen unes condicions laborals dignes per a aquest col·lectiu, que continua sent infravalorat i invisible davant la societat, però que és una part important de la força del treball i que aporta una contribució fonamental a l’economia.