Concentració i lliurament de carbó del Sector de Geriatria per denunciar la passivitat de la Generalitat

Dilluns 8 de gener, a les 12.30 hores, davant de la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball (c/ Sepúlveda, 148-150, Barcelona)

El dia 8 de gener  els Reis Mags d’Orient portaran els regals i les cartes amb els desitjos per a aquest 2018 de familiars, usuaris i professionals de la dependència al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat, i també hi portaran carbó.

Prèviament, des del Sector de Geriatria de la Federació de Sanitat de CCOO de Catalunya farem una assemblea de delegades i delegats el mateix dia 8 (a les 10 hores a la seu del sindicat, a Via Laietana, 16, Barcelona), on explicarem el full de ruta de les accions que hem de dur a terme el 2018 en aquest sector. L’objectiu és fer visible el menyspreu professional i la manca de recursos humans i materials de què disposem per atendre amb dignitat els nostres familiars.

Denunciem la passivitat i/o immobilitat de l’Administració de la Generalitat de Catalunya durant aquests anys de crisi, cosa que ha fet que el sector hagi anat empitjorant cada cop més. I ens trobem que les empreses que concerten amb la Generalitat i ajuntaments per donar aquest servei són majoritàriament mercantils, fundacions, religioses…

Catalunya registra, conjuntament amb Andalusia i la Rioja, el major nombre de persones en llista d’espera que són beneficiàries d’una prestació durant els darrers mesos. A tall d’exemple, a Catalunya, hi ha 90.000 persones beneficiàries d’una prestació que encara són en llista d’espera.

Des de CCOO opinem que és denigrant que aquest sector estigui tan poc reconegut professionalment, i al nostre entendre, també es tracta d’un tema de gènere, ja que el 88% de les professionals que hi treballen són dones.

La majoria d’empreses (especialment els grans grups com per exemple EULEN SERVICIOS SOCIOSANITARIOS, SAR QUAVITAE (DOMUS), SANITAS MAYORES…) s’emparen en un conveni estatal que fa més de dos anys que s’està negociant, i amb el qual les patronals pretenen que les treballadores facin de tot, al marge de les seves qualificacions professionals: curar, cuidar, netejar… I ni tan sols compleixen amb el pagament de 60 €/any que haurien de cobrar els professionals i que ho tenim guanyat per sentències judicials: amb aquest no-pagament, les empreses de 1.000 treballadors s’estalvien 60.000 €. Estem parlant de treballadores que sobreviuen amb 800 € mensuals, treballant 40 hores setmanals, que necessiten aquests diners.

Des de CCOO exigim a l’Administració que deixi de concertar els serveis amb totes aquelles empreses que no compleixin amb els drets laborals del seu personal, i que, per tant, no respectin les persones.
També, des de CCOO hem realitzat unes enquestes a diferents empreses, i els resultats obtinguts són esfereïdors:
– Més del 60% de les empreses enquestades no compleixen els mínims d’un conveni laboral, que ja, de per si, és precari.
– Més d’un 70% de professionals pateixen maltractes físics i verbals, derivats del propi grau de dependència dels usuaris.
– Hi ha un increment  de malalties musculoesquelètiques dels professionals; evidentment, derivades de la feina.

Per al sindicat, cal que ens encoratgem i defensem la dignitat tant professional com de gènere. Cal que les persones grans puguin estar ben cuidats en l’últim tram de la seva vida i no siguin part d’una cadena de treball.

És per això que el dia 8 de gener, a les 12.30 hores, iniciem les mobilitzacions amb una concentració a Barcelona davant la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball (c/ Sepúlveda, 148-150), per donar visibilitat pública tant als usuaris presents i futurs que utilitzen aquest servei com a les treballadores del sector.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 5 de gener de 2018

Agenda:
Dilluns 8 de gener de 2018
a les 12.30 hores
Dir. Gral. de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball – c/ Sepúlveda, 148-150. Barcelona