Aquest dijous 14 de desembre, CCOO iniciarà una acció reivindicativa davant diverses zones comercials de Catalunya

CCOO demana a les empreses, la Inspecció de Treball i la clientela que respectin les condicions de treball davant les properes campanyes de Nadal i rebaixes en el sector del comerç

Foto

Davant l’increment de la contractació en el sector del comerç per fer front a l’augment de vendes durant el Nadal i les rebaixes, CCOO fa una crida al consum responsable i a combatre la precarietat de les condicions contractuals i laborals. CCOO exigeix a les empreses i a la Inspecció del Treball que garanteixin les condicions de treball i el dret a la conciliació personal i laboral de les plantilles del sector. Alhora CCOO fa una crida a la ciutadania per un consum responsable dintre dels horaris comercials perquè les persones treballadores puguin conciliar.

De les dades estadístiques d'ocupació a Catalunya del sector del comerç segons l’EPA, tancades el 3r trimestre del 2017, es desprèn que:

- El sector del Comerç a Catalunya compta amb 119.030 empreses, majoritàriament petits comerços de menys de 9 treballadors (92%).

- El sector del comerç compta amb una ocupació del 15% del total a Catalunya. El sector dóna ocupació a 444.335 persones a Catalunya, de les quals 380.508 estan assalariades. Del total de persones treballadores el 65% són dones. D’aquestes persones assalariades, el 21% correspon a contractes temporals i el 15% són a temps parcial.

- Per aquestes dates s’arriba a un increment entre el 25% i el 30% de contractes temporals, en la seva majoria per a 15 o 20 hores setmanals.

D’aquestes dades estadístiques CCOO treu les següents conclusions:

- Estem davant una realitat laboral de molta rotació de personal i precarietat laboral. La majoria de contractes són de menys d’1 mes i molts a temps parcial, afectant majoritàriament a dones.

- Estem davant una majoria de persones treballadores que no tenen representació sindical, doncs són establiments de menys de 9 treballadores, i la llei no contempla aquest dret per aquets tipus de centres de treball.

- Ens trobem sovint amb frau en la contractació fruit de la precarietat clonificada del mercat laboral: els contractes no corresponen a les categories professionals, la jornada no s’ajusta a la marcada en el contracte, la disponibilitat horària és discrecional de l’empresari.

En aquests mesos en què s’intensifica la contractació temporal per l’augment del consum, CCOO fa una crida:

1.       A les empreses perquè respectin les condicions laborals, fixades en el conveni col·lectiu, de totes les persones contractades i apliquin les mesures necessàries de prevenció de riscos laborals.

2.       CCOO ha demanat a les empreses que després de vint-i-quatre dies d’obertura continuada dels establiments comercials, el darrer diumenge que es pot obrir, el 24 de desembre es tanqui a les 18 hores.

3.       A la Inspecció de Treball que garanteixi el compliment normatiu de les condicions laborals i lluiti contra el frau en la contractació.

4.       A tota la ciutadania que tingui responsabilitat en el consum i els hàbits de compra. Concretament que respecti l’horari de tancament al públic a tot el comerç de les 21 hores, entrant amb temps suficient i no a darrera hora, per tal de poder ser atesos en les millors condicions i alhora facilitar el dret a la conciliació de les persones treballadores.

5.       A totes les treballadores i treballadors els recordem que tenen les condicions laborals fixades a partir dels convenis col·lectius, tinguin o no representació laboral. CCOO estem a disposició de totes elles.

En les properes setmanes és quan es fan MÉS VISIBLES QUE MAI aquestes realitats. Per això, CCOO realitzarà el proper dijous 14 de desembre de 12 a 13 hores una acció reivindicativa davant les següents zones comercials:

Barcelona, Avinguda del Portal de l'Àngel

Salt (Girona), Centre comercial Espai Gironès

Lleida, Carrer Major i Carrer Sant Antoni. Eix comercial.

Feu clic per veure el full informatiu 'Gràcies per comprar abans de les 21 hores (en català i castellà).'

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 12 de desembre de 2017