L’FELGTB i l’FSC-CCOO llancen una guia per a la millora del tractament mediàtic del col·lectiu LGTBI

La Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Transsexuals i Bisexuals (FELGTB) i la Federació de Serveis a la Ciutadania de Comissions Obreres (FSC-CCOO) llancen la Guia de bones pràctiques per al tractament de la diversitat sexual i de gènere en els mitjans de comunicació.

Ambdues organitzacions presentaran la guia en la Conferència Anual de ILGA Europa, que tindrà lloc de l’1 al 4 de novembre a Varsòvia (Polònia), i en les XXIX Trobades Estatals d’Entitats LGTBIQ, que en aquesta ocasió se celebraran del 3 al 5 de novembre a Osca.

Segons les organitzacions que l’han elaborat, aquesta guia vol contribuir a aconseguir que els diferents mitjans de comunicació adquireixin i transmetin els conceptes i termes adequats per al tractament correcte de la diversitat sexual i de gènere, de manera que es substitueixin diversos conceptes, expressions o imatges que es fan servir actualment i que segueixen perpetuant els estereotips i la discriminació cap a les persones LGTBI en general i, especialment, cap a les persones trans.

L’FSC-CCOO i l’FELGTB ofereixen aquesta eina com un recurs per als qui es dediquen a la comunicació perquè elaborin i transmetin els seus missatges de forma adequada i responsable. Les dues entitats continuen d’aquesta manera oferint la seva experiència a treballadores i treballadors de diversos àmbits professionals per millorar la situació dels col·lectius vulnerables, com ja van fer, també de manera conjunta, amb el manual Personas trans en el ámbito laboral. Guia para el proceso de transición.pdf.

“Per al col·lectiu LGTBI, la visibilitat representa no només el reconeixement de la seva realitat, sinó la dignitat, la possibilitat d’existir i d’expressar-se en igualtat amb la de la resta de la ciutadania”, assegura Jesús Generelo, president de l’FELGTB. “En el camí cap a la visibilitat i la igualtat, els mitjans de comunicació han estat fonamentals. Ells han estat art i part tant de la construcció del prejudici com de l’eliminació d’aquest. Gràcies, en bona mesura, a la feina de molts d’ells en les últimes dècades, el col·lectiu LGTB ha pogut mostrar-se socialment, desprendre dels estigmes, dels malentesos, d’aquests prejudicis tan nocius que han causat un mal innombrable i tantes tragèdies personals”, ha afegit.

Per la seva banda, José Francisco Fernández Rodríguez, secretari general de l’FSC-CCOO, lamenta que “no obstant això, a 40 anys de l’inici de la democràcia a l’Estat espanyol, a 40 anys del començament de l’activisme LGTB, a 12 anys de la consecució de la igualtat legal amb el reconeixement del dret al matrimoni per a qualsevol ciutadà o ciutadana i a deu anys del reconeixement legal del dret al canvi registral dels noms de les persones trans, encara segueixen existint molts usos incorrectes, i fins i tot summament ofensius, del tractament de les persones LGTBI, i molt específicament de les persones trans, en els mitjans”.

Les organitzacions consideren que temes com la línia editorial d’un mitjà de comunicació no pot servir com a excusa per perpetuar la discriminació i estigmatització de les persones LGTBI. Així mateix, destaquen la importància de la formació específica sobre aquest àmbit i els compromisos formals per part dels mitjans de comunicació, que s’haurien de reflectir en aspectes com la inclusió en els manuals d’estil i codis deontològics referències explícites a la diversitat sexual i de gènere.

Consulteu la guía: