Article de Javier Pacheco, secretari general de CCOO de Catalunya, publicat a 'La Vanguardia' el 22 d'octubre del 2017

No trenqueu la cohesió social

Foto

Un cop trencat el contracte social a països del primer món amb la crisi, la destrucció de milions de llocs de treball i les retallades han fet créixer les desigualtats i han fet augmentar la pobresa.

La protecció dels actius financers ha fet xantatge a les democràcies i ha deslegitimat les institucions públiques, ja que no han donat resposta a les necessitats de la gent. A Espanya n’han estat responsables el PSOE i, més, el PP, i a Catalunya, CiU. Recordem les retallades de la despesa social, les reformes laborals, la llei mordassa... Recordem l’ús polític de la Fiscalia per limitar el dret de vaga, que va fer encausar 300 sindicalistes i demanar-los penes de presó.

La ciutadania hi ha anat reaccionant de manera tan legítima com diversa amb les vagues generals, el 15-M o l’independentisme. Però el PP segueix amb la seva intransigència i el seu full de ruta. La seva apropiació de la legalitat preocupa més que tranquil·litza, amb accions fortament repressives, com la de l’1 d’octubre o l’empresonament dels Jordis. Al seu torn, el Govern de la Generalitat ha gestionat malament els temps de l’expressió de l’independentisme, generant fortes pressions fins a habilitar-se de manera unilateral un nou marc legal propi.

La crisi política d’aquestes setmanes ha provocat una forta divisió que comença a notar-se en les relacions socials a Catalunya. CCOO té la responsabilitat de ser la primera força social del país i l’exerceix a favor de la cohesió social. Hem impulsat la Taula per la Democràcia i la Comissió Independent de Mediació, Conciliació i diàleg amb centenars d’entitats catalanes. Hem convocat mobilitzacions davant els atacs als drets fonamentals i les llibertats, amb la participació d’independentistes i no independentistes. Hem fet una proposta de solució política amb una doble negociació.

La responsabilitat dels governs és garantir la convivència de les pluralitats i diversitats en una societat dinàmica com la catalana. Han de restablir les condicions de convivència política i social canalitzant les tensions polítiques, socials i econòmiques de manera que les institucions exerceixin la representació real de la posició política de la gent.

No volem una DUI perquè no interpel·la tota la societat catalana i en deixa fora una part important. No declarar-la no és renunciar a l’independentisme sinó referendar-lo en un país on la gent del sí reconegui la gent del no i a l’inrevés.

No volem el 155 perquè aprofundeix la deriva autoritària, afebleix  la democràcia i empobrirà més la classe treballadora.

Encara es poden evitar totes dues coses. Pensin en la gent, trobin una solució que mantingui la cohesió social i rebaixin la crispació. Si no ho fan, no comptin amb CCOO. Si ens busquen, ens trobaran protegint la cohesió social i el benestar. Amb els drets nacionals i els drets socials.

22/10/2017