El passat dia 27 el Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya va presentar l'Informe consensuat sobre la formació professional dual al sistema educatiu que des de CCOO valorem molt positivament

CCOO veu amb preocupació que en 4 anys les beques hagin passat del 40% al 80% dels casos en l'FP dual del sistema educatiu, en detriment dels contractes, i han incrementat la precarietat del jovent


Foto L’informe, en el qual CCOO hem participat, aboca dades esperançadores per combatre un atur juvenil que actualment se situa a Catalunya en el 30,4% (16,9% de mitjana a la UE) per a joves de 16 a 24 anys, ja que els programes d’FP dual milloren en 20 punts (fins al 70%) la inserció laboral respecte els cicles formatius que no incorporen aquest element d’aprenentatge.

Tot i això les dades mostren que en només 4 anys (del 2012 al 2016) la contractació laboral ha caigut del 62% al 19% en contraposició a la beca, el que condueix a la recomanació de fomentar el contracte de treball. En relació amb l’FP inicial, l’FP dual augmenta la contractació indefinida i a temps complet, la retribució i la relació entre el treball i la formació realitzada. Tanmateix, les dones en surten menys beneficiades perquè representen només una quarta part de l’alumnat en dual com a derivada de la masculinització de determinats sectors que molt sovint són millor remunerats. El biaix de gènere i la lluita contra l’abandonament escolar prematur condueixen l’informe a emetre recomanacions en relació amb la necessitat de posar en marxa el sistema integrat d’informació, orientació i acompanyament i el de diagnosi de necessitats formatives recollits en l’articulat i desplegament pendent de la Llei 10/2015 de formació i qualificació professionals de Catalunya i que per CCOO són estratègics.

El percentatge d’alumnat en FP dual encara és molt baix, només el 4,3%. Per incrementar-lo, l’informe recomana: un model únic, integrat i coordinat entre les conselleries d’Ensenyament i Treball, Afers Socials i Famílies; la incorporació dels agents socials en la seva governança i el seu desenvolupament; l’augment de la inversió fins a nivells de referència europea (6% del PIB); l’impuls de la participació de pimes perquè representen el 98% del teixit productiu de Catalunya (mitjançant suport addicional i mecanismes de cooperació); així com implicar la negociació col·lectiva i d’empresa amb clàusules específiques.

Per CCOO, l’FP dual és un repte qualitatiu, ja que els aprenentatges realitzats a l’empresa tenen reconeixement curricular en contraposició amb l’alternança simple o les pràctiques que no tenen aquest estatus. Caldrà doncs disposar d’estàndards de qualitat, recursos i garanties com: l’avaluació dels programes i aprenentatges; la dedicació i reconeixement de la figura del tutor/a del centre formatiu i d’empresa; les figures de coordinació específiques als centres educatius i d’FP; el perfil tècnic i pedagògic del tutor d’empresa; el vincle laboral; el seguiment i la participació de la representació legal dels treballadors i treballadores; i l’extensió dels programes a 3 o 4 anys mitjançant mòduls addicionals, títols d’especialització o certificats de professionalitat.

És per tot això que des de CCOO volem valorar la formació professional en el seu conjunt i l’FP dual en concret perquè la formació de les persones, a més de ser un dret, no és un cost, sinó una inversió de futur que beneficia les persones, les empreses i el mateix país. Ha d’exercir de palanca de canvi cap a un model productiu de valor afegit generador d’ocupació estable i de qualitat,  i ha d'afavorir el progrés econòmic i social.


Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 29 de setembre de 2017
29/09/2017

 

© CCOO de Catalunya | Avís legal | RSS |

ccoo.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per a millorar l'experiència d’usuari. Més informació sobre la política de cookies