CCOO denuncia la precarització de la plantilla de Ferrocarrils de la Generalitat i la consegüent manca d’efectius

Dificultats per trobar maquinistes per a la línia Lleida-La Pobla de Segur

Ara fa aproximadament un any que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya està operant a la línia Lleida-la Pobla, en la qual ofereix 10 viatges d’anada i tornada. Actualment per fer aquest servei disposa d’una plantilla de 23 persones, de les quals 9 són maquinistes i la resta són personal de circulació (2 de baixa).  

Aquesta plantilla és insuficient, ja que habitualment el personal de l’explotació de la línia Lleida-la Pobla ha de treballar fins a 10 dies seguits sense descans i en alguns casos realitzen jornades per sobre de les 8 hores diàries. Aquest volum de treball en moltes vegades va en detriment del servei òptim i de la seguretat dels passatgers, perquè és de sentit comú que algú que treballa deu dies consecutius amb jornades maratonianes, al final del període no té els reflexos com el primer dia, per més bona voluntat i professionalitat que hi posin els treballadors i treballadores de l’empresa. 

A principis d’estiu es va arribar a una situació pràcticament insostenible a causa de la manca de maquinistes, per la qual cosa Ferrocarrils de la Generalitat va obrir una oferta pública per cobrir una vacant de maquinista. Convocatòria més que insuficient per poder oferir un servei òptim a la ciutadania de les nostres contrades. Ferrocarrils ha fet dos convocatòries més en 3 mesos i han resultat desertes. Tot i que s’hi han presentat diversos maquinistes tots han declinat l’oferta per les baixes condicions salarials i laborals. Aquestes condicions són les més baixes del sector amb una diferència important: un maquinista que treballi a RENFE cobra 500 € més cada mes, i un maquinista de la mateixa empresa en cobra 400 més, mensualment. 

El personal que treballa a la línia de Lleida-la Pobla està equiparat al personal que treballa als cremalleres de Montserrat o de Núria.

CCOO a finals de primavera va asseure’s a negociar amb l’empresa per equiparar les condicions del personal de la línia Lleida-la Pobla amb el personal que presta serveis a les línies de rodalies de l’àrea metropolitana. En tot moment ens vam trobar amb la negativa de l’empresa a fer cap millora.  Posteriorment, vam interposar una demanda de conciliació al Tribunal Laboral de Catalunya que va acabar sense acord i amb una actitud tancada per part de 

Ferrocarrils de la Generalitat. La resposta de l’empresa és que no volen negociar amb el sindicat perquè “s’allargarien les negociacions més de dos anys i és més ràpid que ho porteu a judici”.  CCOO ha interposat un conflicte col·lectiu perquè s’apliqui el mateix conveni que als treballadors que donen servei a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Per part de l’empresa hi ha hagut un menysteniment tàcit cap al servei que dona la línia Lleida – la Pobla a les contrades de Lleida. Tot i formar part de l’ATM de Lleida (Autoritat Transport Metropolità de Lleida), de donar un servei periòdic de rodalies, que la feina que realitzen és idèntica que la que fan els treballadors i treballadores de la xarxa de ferrocarrils, l’empresa els aplica el Conveni de muntanya de FGC que està pensat per a les pistes d’esquí i els cremalleres de Montserrat i Núria, que formen part de Ferrocarrils de la Generalitat i que res tenen a veure amb el servei que es fa a la línia de Lleida-la Pobla. En tot moment l’empresa ens ha comunicat verbalment que per a ells aquesta línia és eminentment turística, malgrat que el 90% els viatgers utilitzen la targeta de l’ATM que seria una T-10 o una T-10/30. Aquestes targetes habitualment són utilitzades per les persones que es desplacen assíduament per les contrades de Lleida, i són residents d’aquest territori.

Si no es milloren les condicions laborals i salarials del personal de la línia Lleida-la Pobla hi haurà dificultats serioses per trobar nous maquinistes i garantir que els que hi ha ara no se’n vagin a treballar a RENFE. Davant de les continuades ofertes de treball de l’operadora estatal, en poques setmanes hi pot haver una manca de maquinistes que faci inviable la sortida d’alguns dels 10 trens que hi ha diàriament programats a la línia de Lleida-la Pobla.