Davant la relativa estabilitat de la inflació, CCOO de Catalunya reclama que els marges empresarials es traslladin ja als salaris, i de manera especial als de sectors fortament precaritzats

Valoració de les dades de l’IPC de juliol de 2017

La inflació anual de l’IPC de juliol se situa en l’1,5% a nivell estatal i manté el seu ritme de creixement, que es mostra idèntic al del mes anterior. Aquest manteniment s’explica, d’una banda, pel manteniment dels preus dels aliments i begudes no alcohòliques i, per l’altra banda, pel menor descens dels preus energètics respecte de l’any passat.

La inflació subjacent, és a dir, l’estructural, que no té en compte ni els aliments no elaborats ni el preu dels carburants, augmenta 2 dècimes respecte del juny, i se situa en l’1,4%.

En termes mensuals, l’IPC ha caigut respecte del juny (-0,7%). La inflació mensual dels grups vestit, calçat i transport ha caigut, mentre que els preus dels grups oci i cultura i els lligats al turisme han crescut.

A Catalunya, l’IPC interanual del mes de juliol s’ha situat en el 1,9%, 4 dècimes per sobre de l’indicador estatal. En termes interanuals, els preus del transport, d’hotels, cafès i restaurants i lligats a l’habitatge s’han mostrat especialment inflacionaris. Pel que fa a la variació mensual, a Catalunya ha estat negativa i s’ha situat en el 0,5%, per tant, 2 dècimes per sobre de la taxa estatal.

L’IPCH espanyol augmenta una dècima respecte del mes anterior i se situa en l’1,7%, seguint per sobre de l’indicador de l’eurozona, que es manté en els nivells de juny, al 1,3%.

CCOO considera que:

– L’increment de la inflació subjacent per segon mes consecutiu confirma la millora de l’activitat econòmica. El creixement de la inflació per sobre del nivell de costos volàtils (energètics i dels aliments no processats) aporta més marges als beneficis empresarials que han de ser traslladats a salaris i productivitat.

– L’increment de preus a l’hoteleria manté la tendència d’ampliació dels beneficis i de millora de la rendibilitat empresarial que ha de facilitar l’increment salarial i la recuperació de la capacitat adquisitiva dels professionals del sector.

– Es confirma la millora empresarial que acumula en termes de renda el creixement macroeconòmic, i que no es trasllada a les rendes del treball, ni s’inverteix tampoc en productivitat i competitivitat.

CCOO reclama que:

– La relativa estabilitat de la inflació que mostren les dades de l’IPC ha de facilitar la socialització de la recuperació mitjançant els salaris, i l’estabilitat del creixement mitjançant una millora de l’efecte estímul que rau en la millora de salaris i demanda interna. En l’escenari de trencament per part de la patronal de l’Acord Estatal de Negociació Col·lectiva 2017 és urgent i inajornable un canvi a la patronal, també catalana, per no fer malbé l’oportunitat que comporta l’actual escenari macroeconòmic

– La millora dels marges empresarials que celebra la CEOE s’han de traslladar a la productivitat de les empreses i a la qualitat de l’ocupació mitjançant la inversió i la recuperació de la recaptació de l’impost de societats, que continua gairebé a la meitat del seu nivell al 2007. Aquest és el camí per recuperar també la inversió pública que, de manera central i complementària, permeti recuperar cohesió social i competitivitat de les empreses.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 11 d’agost de 2017