Javier Pacheco afirma que ha arribat l’hora de tancar el conflicte del Metro de Barcelona amb un acord i no delimitar el dret de vaga, decisió que seria molt greu i afebliria les garanties democràtiques en les relacions de treball

El secretari general de CCOO de Catalunya, davant les declaracions recents del síndic de Greuges

Javier Pacheco, secretari general de CCOO Catalunya, ha volgut avui donar la seva opinió davant les declaracions del síndic de Greuges en relació amb el conflicte i la vaga del Metro de Barcelona.

Pacheco ha volgut destacar, per davant de tot, el seu “profund respecte i admiració per la figura del síndic de Greuges representada per Rafael Ribó i la seva impecable trajectòria al davant de la seva responsabilitat en aquesta tasca i en responsabilitats anteriors”. El secretari general de CCOO de Catalunya ha volgut deixar clar que “la meva intenció no és qüestionar la seva legitimitat per fer pública la seva opinió, només vull fer el mateix, donant la meva opinió sobre la gestió del conflicte al metro i la vaga dels treballadors i les treballadores en la defensa del conveni col·lectiu i els seus drets”.

Segons Javier Pacheco, la durada del conflicte és massa llarga i en això coincideix amb el síndic de Greuges: “Deu dilluns consecutius amb vagues parcials interfereixen molt en la normalitat de la mobilitat de milers de persones usuàries del transport públic”.

Pacheco també diu que “la gent veu que les estacions de metro estan buides per manca de personal, cosa que genera inseguretat ciutadana, veu com en algunes franges horàries la circulació de trens té una cadència molt irregular per una mala organització i manca de recursos, veu com la qualitat del servei pateix un retrocés per l’augment progressiu de les tasques subcontractades amb treballadors i treballadores en situació més precària i en llocs de treball que tenen una importància cabdal per a la seguretat del transport, ocupats per persones que no estan suficientment qualificades, afeblint el perfil professional de la plantilla”. Pacheco ha destacat que el treball d’aquestes persones no és qualsevol cosa, ja que tenen a les seves mans la seguretat de milers de persones cada dia.

Per al secretari general de CCOO de Catalunya, tota la ciutadania que a Barcelona pateix les alteracions de les vagues ha d’entendre que els treballadors del metro estan reivindicant garantir la qualitat d’un servei fonamental per a la ciutat de Barcelona i la seva gent.

En aquest sentit, segons Pacheco, “plantejar la protecció del dret de la gent usuària del metro, limitant el dret de vaga dels treballadors, amb l’augment dels serveis mínims, o utilitzant una figura que molt poques vegades s’ha fet servir, com és l’arbitratge obligatori per treure radicalment un dret fonamental com el de vaga, a més de ser un instrument que afebliria la malmesa democràcia al món del treball, seria injust perquè eximiria a la direcció de l’empresa de la seva responsabilitat de trobar una sortida pactada al conflicte”. Pacheco assegura que “no podem jugar amb el dret de vaga, ja que precisament li faríem el joc a aquells que amb un posicionament de dretes estarien encantats amb aquesta sortida”.

Dit això, Javier Pacheco ha volgut puntualitzar que “des de CCOO entenem que ha arribat l’hora de tancar aquest conflicte amb un acord que acabi de capitalitzar el gran esforç que han fet els treballadors i les treballadores en la defensa de les seves reivindicacions amb la vaga, i la solidaritat de milers d’usuaris i usuàries que han respectat i donat suport a la posició de la plantilla del Metro de Barcelona”.

Segons Pacheco, “les propostes estan molt properes a un acord segons el parer de CCOO i no justifica la continuïtat del bloqueig i fem una crida a les parts perquè se centrin a fer un darrer esforç per tancar l’acord i oblidar-se de preservar l’autoritat de les posicions a la taula. No ens estem jugant l’autoritat de ningú, estem negociant condicions de treball i de servei públic”.

Fet aquest esforç, Pacheco ha destacat que “CCOO es compromet a defensar i a portar aquest darrer moviment a la plantilla per decidir tancar un acord i acabar amb el conflicte”.

CCOO de Catalunya, per veu del seu secretari general, exigeix a l’empresa, i als responsables polítics de l’Ajuntament que han de garantir la gestió de la direcció de l’empresa, que no dilatin més la negociació, que desbloquegin la seva posició i donin sortida a l’acord i, sobretot, el seu compliment immediat.

Per CCOO de Catalunya, no és hora de limitar el dret de vaga, és hora de donar la paraula als treballadors i les treballadores i tancar un acord i el conflicte. “Millors condicions de treball al metro és sinònim de millor qualitat del servei a la ciutadania. No ens equivoquem”. Ha dit Javier Pacheco.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 13 de juliol de 2017