CCOO es felicita per l’aprovació de la Llei de renda garantida de ciutadania (RGC) i reclama mitjans per la seva posada en marxa

L’origen de la llei va ser una ILP per donar compliment a l’Estatut i per revertir la retallada de la renda mínima d’inserció d’agost del 2011

Avui és un dia important per celebrar l’assoliment de la renda garantida de ciutadania (RGC), establerta en l’article 24.3 de l’Estatut des del 2006 i proposta original d’aquest sindicat des del 2003. La Llei que avui aprovarà el Parlament neix d’una iniciativa legislativa popular (ILP) nascuda en resposta a les retallades de la renda mínima d’inserció (RMI) que va fer el primer govern d’Artur Mas l’agost del 2011. Aquesta ILP va recollir més de 120.000 signatures i va tenir el suport de 70 partits, entitats i organitzacions.

El llarg trànsit parlamentari (des del 2013) i la pressió social que l’ha acompanyat han donat com a resultat una llei que valorem com a adequada per cobrir les necessitats de les persones en una situació econòmica vulnerable:

-S’estableix un nou dret subjectiu de ciutadania, no sotmès a les disposicions pressupostàries del Govern.
-Millora significativament la prestació econòmica respecte de la RMI. Serà l’equivalent de l‘indicador de rendes de suficiència de Catalunya (IRSC) a partir de l’abril del 2020, avui 664 €: es començarà amb 564 € (85% IRSC) davant els 424 € de la RMI.
-Per les persones que rebin prestacions, subsidis i pensions per sota de la quantitat de la RGC, aquesta tindrà caràcter complementari des del primer moment, tenint dret a percebre la diferència.
-Compromet a complementar també els salaris a temps parcials per sota de la RGC. D’inici se’n beneficiaran les famílies monoparentals amb contracte a temps parcial.

La llei ha de ser efectiva el 15 de setembre, segons l’acord assolit entre la Comissió Promotora de la ILP i el Govern, que s’ha traslladat a la llei. CCOO volem posar de manifest la nostra preocupació pel retard a dotar el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) dels recursos de personal, informatius i de gestió que han de permetre que la posada en marxa sigui un èxit. A hores d’ara, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat no ha comunicat:

-Quina campanya d’informació ciutadana es farà.
-Una estimació de persones usuàries que s’adreçaran a les oficines del SOC.
-El nombre de persones que es contractaran per atendre les persones sol·licitants i el caràcter estructural d’aquesta plantilla.
-La posada en marxa del procés de contractació i formació d’aquestes persones. El suport informàtic necessari i els espais a les oficines del SOC.
-L’increment de plantilla de la Direcció General d’Economia Social, el tercer sector, les cooperatives i l’autoempresa que ha de resoldre les sol·licituds.

Són mesures que, entre d’altres, ens semblem imprescindibles per a un correcte desplegament de la llei. Per això considerem que no és acceptable el que ha manifestat la consellera Dolors Bassa en el sentit de cobrir les necessitats de personal a finals d’any i amb plans d’ocupació juvenil.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 12 de juliol de 2017