CCOO de Catalunya exigeix que es cobreixin els més 1.200 llocs vacants per a l’expedició de DNI

Davant el col·lapse existent i amb la data de cita gairebé al setembre

CCOO exigeix que es cobreixin els 1.230 llocs vacants, que es millorin les condicions laborals i que es doti dels mitjans tècnics adequats, de manera que es pugui prestar el servei públic amb la qualitat que es mereix la ciutadania.

CCOO denuncia al Ministeri de l’Interior que, gairebé dos anys després d’iniciar-se el col·lapse que pateixen les oficines d’expedició de DNI i passaports, la situació segueix igual i fins i tot pitjor. El ministre de l’Interior, Juan Ignacio Zoido, anunciava al Congrés dels Diputats que aquest col·lapse es devia a problemes conjunturals i a circumstàncies excepcionals. Per al sindicat, el ministre “falta a la veritat i enganya la ciutadania”.

Així mateix, el director general de la Policia va anunciar que abans de l’inici de l’estiu s’incorporarien funcionaris a les oficines d’expedició del DNI. Aquests reforços no solament no han arribat, sinó que quan ho facin seran tan pocs treballadors que no permetran sortir de l’embús.

Per a CCOO, estem davant d’un escenari descoratjador per a la ciutadania, en l’època de més demanda de l’any i amb al voltant del 70% de les 289 oficines d’expedició de documentació en situació tècnica de “saturació”. A Catalunya, la cita prèvia a Barcelona, Rubí, Sabadell, Sant Boi, Sant Feliu, Castelldefells, el Prat, Cerdanyola, Vic i un llarg etcètera es troba a 28 d’agost, igual que a Lleida, Tarragona, Reus, Tortosa, Figueres o Lloret de Mar. Una situació que es repeteix a Madrid, Euskadi, gairebé tot Andalusia, i una llarga llista de províncies on ja se superen els dos mesos per demanar la cita. Aquest col·lapse es comença a estendre també a les zones habituals de vacances a la costa o l’interior de tot el territori nacional.

No sembla que aquesta situació obeeixi als problemes conjunturals que esmentava el ministre i més quan les dades van permetre a CCOO avisar ja al novembre del 2015 que les renovacions previstes el 2016 superarien en 250.000 les de l’any anterior, una situació que s’agreuja aquest 2017, amb una previsió de 600.000 documents més, i 1.200.000 per al 2018. El DNI és un document cíclic, que es renova cada 5 o 10 anys i no és difícil preveure l’augment de la demanda.

L’increment de cites per hora i l’ampliació de l’horari d’obertura de les oficines només han servit per degradar la qualitat del servei públic i afegir pressió al personal que el presta. La ciutadania i les empleades i empleats públics fa dos anys que suporten una davallada constant dels seus drets per part de la Direcció General de la Policia i del Govern.

El Ministeri de l’Interior també va anunciar la instal·lació dels nous ordinadors que agilitzarien els temps d’espera en la tramitació del DNI, però ha estat una mesura incompleta, ja que se segueix treballant amb impressores i biomètrics antics. La conseqüència d’això són desconnexions constants que interrompen el procediment i l’enregistrament dels suports, situació que s’ha agreujat els últims dies, ja que s’estan fent proves amb l’aplicació durant l’horari d’atenció al públic, fent que les expedicions passin dels 12 minuts habituals fins a més de 48.

Tot això suposa un retard i una pèrdua de temps per a la ciutadania i el personal, però també una important conseqüència econòmica, ja que la destrucció de suports ha augmentat de manera exponencial i està suposant, segons estimacions de CCOO, la despesa de més de 15.000 euros diaris.

A més, el pagament telemàtic segueix sense alleujar els temps d’espera i de moment té poc ús per part de la ciutadania. Així i tot és una mesura incompleta sense la instal·lació de TPV en cada lloc d’expedició, prevista per a finals d’aquest any.

A CCOO no li val que el director general de la Policia digui que “s’està sortint airosament” quan els ciutadans i ciutadanes no poden aconseguir cita prèvia abans de dos mesos per a un servei públic.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 27 de juny de 2017